ایران: درباره کتیبه‌هاى هخامنشی منتظر تصمیم دیوان عالی آمریکا می‌مانیم

ایران: درباره کتیبه‌هاى هخامنشی منتظر تصمیم دیوان عالی آمریکا می‌مانیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان میرات فرهنگی ایران می گوید در مورد تصمیم دیوان عالی آمریکا مبنی بر رسیدگی به شکایت قربانیان انفجار سال ۱۹۹۷ در اسراییل برای مصادره و فروش الواح هخامنشی، تا تصمیم دادگاه منتظر خواهد ماند.

کتیبه‌هاى هخامنشی به طور امانت و برای پژوهش های باستان شناسی از طرف ایران در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار دارد. سه سال قبل یکبار دادگاه تجدید نظر شیکاگو به این شکایت رسیدگی و اعلام کرد چون این کتیبه ها متعلق به دولت ایران نیستند و یک امانت برای پژوهش است مصادره آنها مجاز نیست. دیوان عالی آمریکا اکنون قصد دارد به فرجام خواهی شاکیان رسیدگی کند.

در انفجار سپتامبر ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید که سازمان فلسطینی حماس مسئولیت آن را به عهده گفت پنج نفر کشته و حدود دویست نفر مجروح شدند. این شاکیان خواهان دریافت غرامت از طریق حراج الواح هخامنشی شده اند.

محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه گفت با توجه به این که نماینده ایران در دادگاه لاهه است و وکلای ایران پرونده را در آنجا تعقیب می کنند و از سوی دیگر دادگاه های قبل از دیوان عالی آمریکا به نفع ایران رای داده اند، فقط منتظر هستیم تا جلسه دادگاه در اکتبر برگزار شود.

تعداد شاکیان علیه ایران که برای دریافت غرامت خواستار توقیف دارایی های ایران در آمریکا از جمله مصادره و فروش آثار باستانی ایران شده اند، ۹ نفر بازماندگان قربانیان آمریکائی انفجار یادشده هستند که دادگاهی در آمریکا در سال ۲۰۰۳ دولت ایران را محکوم به پرداخت پنج میلیون دلار غرامت به آنها کرده بود.

معاون میراث فرهنگی گفته است در حال حاضر حدود ۳۰ هزار لوح گِلی از الواح هخامنشی که تعدادی از آن‌ها قطعه هستند، در دانشگاه شیکاگو به امانت گذاشته شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سردیس سرباز هخامنشی به نمایندگی ایران در سازمان ملل تحویل شد

دیوان عالی آمریکا با مصادره الواح هخامنشی مخالفت کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند