علاءالدین بروجردی: بحران آب وارد مقوله امنیتی شده است

علاءالدین بروجردی: بحران آب وارد مقوله امنیتی شده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.

کاهش شدید منابع آب درکنار خشکسالی و تغییرات اقلیمی، بیش از یکسال است که به طور جدی و به عنوان «بحران آب» در ایران مطرح است و بسیاری از کارشناسان در این مورد هشدار داده و می دهند. اما هشداری که اکنون مسئول کمیسیون ملی مجلس مطرح کرده از نادر مواردی است که مقامات حکومت به آن می پردازند و آن را خطری برای امنیت ملی ارزیابی می‌کنند.

علاءالدین بروجردی در هشدار خود از ناگزیر شدن مجلس در تشکیل کمیته آب می گوید و این پرسش را مطرح می کند که چرا در ۳۸ سال گذشته اینقدر به این مساله بی توجه بوده ایم. او اضافه می کند: «در شرایطی که برای استفاده شرب و صنعتی که تنها ۱۰ درصد مصرف کشور را تشکیل می‌دهد دچار مشکل هستیم عملا به دست خود ما و بی‌توجهی‌های ما و عدم اجرای قانون منابع آبی کشور دارد از بین می‌رود.»

آقای بروجردی به جنبه دیگری از مشکل آب اشاره می کند و می گوید: «در بسیاری از رودخانه‌های کشور فاضلاب وارد آب می‌شود و آب سالم را از بین می‌برد. در بسیاری از استان‌های کشور نیز وضعیت مشابهی در رودخانه‌ها وجود دارد و عملا سیستم تصفیه فاضلاب بسیار ضعیف است، همانطور که پسماندها تصفیه نمی‌شود و همه این‌ها به طرف جایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد سرازیر می‌شوند.»

کارشناسان در مورد کاهش شدید منابع آب در کشور به دلایل مختلفی اشاره می کنند. از جمله حفر کنترل نشده چاههای عمیق طی ۳۸ سال گذشته و مصرف بی رویه آب در کشاورزی که نتیجه آن خالی شدن سفره های آب زیرزمینی کشور بوده است. همچنین احداث دهها سد بدون احتساب تاثیر عوامل اقلیمی در سودمند بودن آن یکی از علتهای دیگر هدر رفتن منابع آب تشخیص داده شده است.

در شهریورماه سال ۹۵، وزارت نیرو به دلیل تبخیر منابع آبی ناشی از تغییرات اقلیمی، ساخت دهها سد را متوقف کرد زیرا این تغییرات به کاهش ۲۰ درصدی آبهای روان در کشور منجر شده است.

به نظر کارشناسان، کاهش شدید منابع آبی کشور می تواند به جیره‌بندی آب در برخی مناطق و شهرها بیانجامد و این خود می تواند بحران آب را به چالشی امنیتی نیز تبدیل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلانتری خطاب به کاوه مدنی: به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها ناچار استعفای شما را پذیرفتم

نماینده ایران در سازمان ملل: تهران به هرگونه حمله‌ به خود و منافعش پاسخ قاطع خواهد داد

واکنش تند امیرعبداللهیان به مقام‌های طالبان در مورد حق‌آبه ایران: به رسمیت نمی‌شناسیمتان