اعتراض جمعی از فعالان رسانه ها به شرایط عضویت در فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران

اعتراض جمعی از فعالان رسانه ها به شرایط عضویت در فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بیش از ۶۰ نفر از خبرنگاران ایرانی که در کشورهای مختلف و به زبان‌های مختلف به کار خبرنگاری و فعالیت‌های رسانه‌ای مشغولند، به قرار دادن محدودیت زبانی از طرف فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران (IFJ) برای عضویت در این فدراسیون اعتراض کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که این روزنامه‌نگاران در اختیار رسانه ها قرار داده‌اند، در توضیح این محدودیت آمده است: «بخش فارسی وبسایت فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، اخیرا در اطلاعیه‌ای طبق روال سالهای گذشته از متقاضیان ایرانی عضویت در این نهاد خواسته است در صورتی که مشمول شرایط تعیین شده هستند، برای دریافت کارت عضویت اقدام کنند. اما در “بند ب، تذکر اول” این اطلاعیه قید شده است “تنها مدارک و نمونه کارهای رسانه‌های فارسی زبان مورد قبول می‌باشد و از ارسال نمونه کار به سایر زبان‌ها خودداری کنید.»

امضا کنندگان این بیانیه گفته اند که قرار دادن شرط زبانی برای احراز عضویت در یک نهاد بین‌المللی صنفی، در تعارض با حقوق اولیه بشر و اسناد و میثاق‌های مشوق تکثر زبانی است. تاکید بر زبان فارسی در کشوری مانند ایران و مشروط کردن آن برای عضویت در اجتماع‌های صنفی رسانه‌ای، مانع عضویت صدها روزنامه‌نگار ایرانی در این نهاد شده که در چهارچوب قوانین ایران و در خارج از کشور به زبان‌های غیر فارسی مانند کُردیِ، بلوچی، تُرکی، عربی می‌نویسند.

این فعالان رسانه‌ای از فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران خواسته‌اند که نماینده کشوری این فدراسیون به سرعت اقدام به حذف این شرط تبعیض‌آمیز کند و همچنین خواهان آن شده اند که فدراسیون و نهادهای کشوری عضو آن در سیاست‌گذاری‌های خود، به اصل حمایت از کثرت‌گرایی پایبند بمانند و تلاش کنند روزنامه‌نگاران ایرانی بنا بر اصول حرفه‌ای و شایستگی از خدمات سندیکایی و صنفی بهره‌مند شوند، نه بر اساس زبانی که با آن تولید رسانه‌ای می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود