تقویت و رونق بخشیدن به کشاورزی تجاری در آنگولا

تقویت و رونق بخشیدن به کشاورزی تجاری در آنگولا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آنگولا برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و رهایی از اقتصاد نفتی چه کارهایی انجام می دهد؟ یکی از اقدامات دولت تقویت صنایع کشاورزی است

آگهی

به گفته فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، آنگولا جز پنج کشور برتر جهان است که از پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است. ۵۸ میلیون هکتار زمین زراعی در آنگولا وجود دارد. اما تنها از ۱۰ درصد این زمینها بهره برداری می شود. دولت برای تقویت بخش کشاورزی اقداماتی را آغاز کرده است.

به گفته کارشناسان اقتصاد کشاورزی در آنگولا از پتانسیل بالایی برخوردار است. در سالهای ۷۰ میلادی، آنگولا یکی بزرگترین کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی در قاره آفریقا بود، اما جنگ داخلی تلفات زیادی را به این حوزه وارد کرد. بطوریکه امروز سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۰ درصد است.

از ۱۵ سال پیش و از زمان پایان جنگ، تلاش های زیادی برای تقویت بخش کشاورزی در آنگولا انجام شده است. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا امروز ۸۰ درصد کالاهای مصرفی این کشور را کالاهای وارداتی تشکیل می دهد.

خرد اقلیمها در آنگولا

یکی از بزرگترین زمینهای زراعی آنگولا در ارتفاعات ۱۴۰۰ متری در استان کوانزای جنوبی واقع شده است. مساحت این زمین زراعی ۱۰ هزار هکتار است اما تنها از یک سوم آن بهره برداری می شود. با این وجود در این زمین ۵۰ گیاه مختلف کاشت می شود. گردش مالی سالانه آن هم پنج میلیون دلار است.

مزارعی مثل این زمین زارعتی که توسط بخش خصوصی اداره می شود، ۱۵ درصد از کشاورزی تجاری را در آنگولا تشکیل می دهند.

ژوائو مسدو، یکی از مسئولان شرکت «گروپولیدر»، شرکت بزرگ تولید وتوزیع محصولات کشاورزی می گوید: «در آنگولا شرایط برای کشاورزی عالی است. خرد اقلیمهای زیادی در اینجا وجود دارد. بهترین شرایط آب و هوایی را برای کشاورزی داریم. بزرگترین مشکل ما، مربوط به کارگر است.» ### بهبود کشاورزی نیاز به آموزش دارد

تقویت حوزه کشاورزی نیاز به دوره های آموزشی دارد. ۸۰۰ نفر در این زمین زراعی مشغول به کارند، که تقریبا اکثرشان آموزشهای لازم را دیده اند.

بخش عمده ای از سرمایه گذاری هم به آبیاری اختصاص یافته است: چهار دریاچه مصنوعی ایجاد شده و سامانه های نوین آبیاری به راه افتاده است. از شش سال و نیم پیش، این شرکت یکصد و پنجاه میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و در دو زمین زراعی دیگر هم در آنگولا مشغول به کار است.

ژوائو مسدو در این باره می گوید: «قصد داریم برای کاشت و توزیع محصولات دیگر پروژه های جدیدی انجام بدهیم. در حوزه صنایع کشاورزی هم طرحهای جدیدی را آغاز کرده ایم. طی سه سال آینده می خواهیم یکصد و پنجاه میلیون دلار دیگر سرمایه گذاری کنیم.»

بهبود و افزایش تولیدات قهوه

قهوه که عده ای آن را «طلای قهوه ای» آنگولا می نامند یکی از محصولات عمده کشاورزی در اینجاست. با این حال این محصول امروز کمیاب و نادر است زیرا میزان تولید آن نسبت به سالهای قبل از جنگ داخلی بشدت کاهش یافته است.

خورخه ریبیرو از ۵۰ سال پیش مدیر یکی از بزرگترین شرکتهای تولید قهوه در آنگولااست و به صدها تولیدکننده محلی مشاوره و راهنمایی لازم را برای بهبود و تقویت زراعت قهوه می دهد.

او که امروز یکی از افراد تاثیر گذار برای احیای کشاورزی قهوه در کشور است، توضیح می دهد که قهوه در دهه ۱۹۷۰ میلادی و قبل از جنگ داخلی، یکی از مهمترین محصولات کشاورزی آنگولا بود.

او می افزاید: «قهوه آنگولا یکی از بهترین قهوه ها در جهان است. اما میزان تولید این محصول در کشور بالا نیست. در سال ۱۹۷۳ میلادی ما یکی از چهار تولیدکننده اصلی قهوه در جهان بودیم. اما امروز اینطور نیست. می خواهیم تولید این محصول را افزایش بدهیم.»

دولت از چند سال پیش برنامه ای را برای افزایش تولید قهوه در آنگولا آغاز کرده است. هدف این است که کشور در تولید قهوه بتواند با کشورهای دیگر رقابت کند و جایگاهش در بازار جهانی را بازبیابد. این کار نیاز به سرمایه گذاری های جدید و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات دارد. در حال حاضر سالانه ۱۲ هزار تن قهوه تولید می شود که ۲۰ برابر کمتر از سالهای ۷۰ میلادی است.

پدرو ریبیرو، مدیر عامل شرکت تولید قهوه می گوید: «پتانسیل تولید قهوه در آنگولا بالاست البته هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و با وضعیت ایده ال فاصله داریم. در گذشته سالانه ۲۰۰ هزار تن قهوه تولید می کردیم. خاک و آب و هوا برای کاشت و تولید قهوه مناسب است. کاری که باید انجام بدهیم گسترش و بهره برداری از این پتانسیل و تقویت صنایع تولیدی، و همچنین صادرات آن است.»

به نظر می رسد که چشم انداز اقتصادی درآمد ناشی از کاشت و تولید قهوه در آنگولا بسیار روشن است. انتظار می رود که گردش مالی مربوط به کشت و فرآوری قهوه امسال ۲۰ درصد افزایش بیابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

باغ زیردریایی؛ راه‌حلی نوآورانه برای کشاورزی در کشورهای خشک

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت