برپایی تظاهرات جنبش «رستاخیز تغییر» در کابل

برپایی تظاهرات جنبش «رستاخیز تغییر» در کابل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کابل، پایتخت افغانستان امروز شاهد تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز جنبش «رستاخیز تغییر» بود. این راهپیمایی بدون درگیری و خشونت برگزار شد.

طی این تظاهرات، شرکت کنندگان با پرچم های ارغوانی حضور داشتند و اعتراض خود به دولت و نهادهای امنیتی کشور را با به صدا در آوردن بوق ماشین ها و موتورها نشان دادند.

معترضان با در دست داشتن عکسهای کشته شدگان تظاهرات اعتراضی یک ماه پیش خواستار شناسایی و مجازات عاملان شلیک به مردم و اصلاح دستگاه های امنیتی، برکناری مسئولان این نهادها شدند.

#KabulHornDemo by “uprising for change” on the #kabulairport road. #kabuldemopic.twitter.com/IaQXPL2A9Q

— Zaki Daryabi (@ZDaryabi) July 3, 2017

تظاهرکنندگان از محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله، رئیس اجرایی دولت و همچنین محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی خواستند تا استعفا داده و از مقام خود کناره گیری کنند.

پس از انفجار دوم ژوئن (دوازدهم جوزا) در شهر کابل صدها نفر معترض به دلیل آنچه «بی کفایتی دولت در تامین امنیت» می خواندند، به خیابانها آمدند اما حرکت مردم به سمت محل بمبگذاری که در نزدیک مناطق دیپلماتیک و کاخ ریاست جمهوری افغانستان بود، درگیری پلیس با تظاهرکنندگان آغاز شد که به کشته شدن ۵ تن و زخمی شدن بیست نفر انجامید.

در پی این حادثه فرمانده نیروهای ویژه گارنیزیون کابل و فرمانده پلیس این شهر از مقام خود معلق شدند.

چهارشنبه دوزادهم جوزا (خرداد) انفجار یک کامیون بمبگذاری شده در شهر کابل دست کم هشتاد تن کشته و بیش از ۴۸۰ زخمی شدند. این حادثه از نظر شدت و میزان تلفات طی شانزده سال اخیر پس از عملیات تحت فرماندهی آمریکا برای براندازی طالبان بی سابقه بوده است.

طی مدت تظاهرات امروز، نیروهای پلیس و نیروهای «گارنیزیون» در خیابانها مستقر شده بودند و پیش از برگزاری از معترضان خواستند تا به مراکز مهم دولتی، بیمارستانها و مدارس نزدیک نشوند و در تامین امنیت با پلیس همکاری کنند.

Uprising for change will start the main #protest by #horn near USEmbassyKabul</a> in Masoud Square, <a href="https://twitter.com/hashtag/Kabul?src=hash">#Kabul</a>. <a href="https://twitter.com/hashtag/KabulDemo?src=hash">#KabulDemo</a> <a href="https://t.co/GYRoqGTWap">pic.twitter.com/GYRoqGTWap</a></p>— Zaki Daryabi (ZDaryabi) July 3, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستکم چهار کشته در پی درگیری در تظاهرات کابل

تیراندازی هوایی پلیس برای متفرق کردن معترضان در کابل

حمله کابل کار چه گروهی است؟