کاهش نقش آمریکا در ناتو؛ اروپا وارد مسابقه تسليحات هسته‌ای می‌شود؟

کاهش نقش آمریکا در ناتو؛ اروپا وارد مسابقه تسليحات هسته‌ای می‌شود؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک گروه بین‌المللی نظارت بر تسلیحات می‌گوید نگرانی از کاهش حمایت‌های نظامی ایالات متحده آمریکا از اروپا، احتمال افزایش تلاش‌های کشورهای اروپایی برای دست‌ یافتن به سلاح هسته‌ای را افزایش داده است.

آمریکا از زمان ورود به میدان نبرد در جریان جنگ جهانی دوم و پس از آن به‌عنوان مهمترین عضو ناتو در سال‌های جنگ سرد، همواره یکی از حامیان اصلی برقراری امنیت در قاره اروپا به شمار می‌رفت. این روند پس از وحدت دو آلمان در سال ۱۹۸۹ و فروپاشی بلوک شرق در سال ۱۹۹۱ تا به امروز ادامه داشت اما دونالد ترامپ لااقل در سخن، مخالف تداوم این رویکرد است. دولت جدید آمریکا خواستار افزایش پرداخت حق عضویت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی شده است. این مساله زمانی نگرانی کشورهای اروپایی را بر‌می‌انگیزد که روابط آن‌ها با روسیه از زمان پایان جنگ سرد تا کنون، هیچگاه این اندازه پرتنش نبوده است.

با این همه در اروپا تنها ارتش‌های فرانسه و بریتانیا به سلاح هسته‌ای مجهزند؛ این دو کشور مجموعا کمتر از ۵درصد کلاهک‌‌های اتمی جهان را در اختیار دارند. ایالات متحده آمریکا و روسیه صاحب ۹۳ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان هستند.

هنس کریستن، عضو مرکز بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم به یورونیوز گفت: «سخنان و موضع‌گیری‌های عمومی دونالد ترامپ تا الآن نگرانی‌ها در اروپا و آسیا را از کاهش تعهدات امنیتی آمریکا بیشتر کرده است. یکی از این نگرانی‌ها، جمع شدن چتر حمایت هسته‌ای آمریکا است.» به اعتقاد آقای کریستن «ادامه و تعمیق این نگرانی‌ها باعث خواهد شد تا کشورهای [در معرض خطر] به صورت بالقوه امکان توسعه تسلیحات هسته‌ای برای تامین امنیت «خود» را به رسمیت بشناسند.»

روسیه و ایالات متحده آمریکا هرکدام حدود ۷۰۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند. این دو کشور پیشتر گفته‌اند که در سال ۲۰۱۸ برای کاهش زرادخانه‌ای اتمی خود اقدام خواهند کرد. امری که با توجه به شرایط فعلی کمی بعید به نظر می‌رسد. فرانسه و بریتانیا در سال‌های گذشته توان تسلیحاتی هسته‌ای خود را کاهش داده اند. در همین زمان سه قدرت نظامی اتمی در آسیا یعنی هند، پاکستان و کره شمالی زرادخانه خود را حفظ یا تقویت کرده اند. برآورد می‌شود اسرائیل ۸۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. تل‌آویو تا کنون وجود برنامه پر رمز و راز خود را نه تایید کرده است و نه تکذیب.

مرکز بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در آخرین گزارش خود اعلام کرد «با وجود تمایل عمومی به کاهش کلاهک‌های هسته‌ای، هر ۹ قدرت اتمی جهان خواهان روزآمد کردن زرادخانه‌های خود هستند.»

ایالات متحده آمریکا قرار است در ده سال آینده ۴۰۰میلیارد دلار برای حفظ و نوسازی سامانه تسلیحات اتمی خود، هزینه کند؛ امری که به نظر هنس کریستن غیرمنتظره نبوده و چنین پروژه‌ای از زمان دولت باراک اوباما کلید خورده است. دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در پیامی توییتری نوشت: «آمریکا باید به شدت توان هسته‌ای خود را توسعه دهد، تا زمانی که دنیا به اثرات یک دنیای هسته‌ای آگاه شود.»

The United States must greatly strengthen and expand its nuclear capability until such time as the world comes to its senses regarding nukes

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 22 décembre 2016

برنامه آمریکا برای نوسازی و گسترش زرادخانه هسته‌ای خود، در کنار مواضع دونالد ترامپ می‌تواند به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی دیگر در جهان کمک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها؛ 'موشک بالستیک کره شمالی آلاسکا را در تیررس دارد'

کاهش نقش آمریکا در ناتو؛ اروپا وارد مسابقه تسليحات هسته‌ای می‌شود؟

فرصتی نادر برای خبرنگاران؛ به داخل زیردریایی هسته‌ای رمز آلود و محرمانه فرانسه سرک بکشیم