اسب «آخال تکه» نماد ملی ترکمنستان

اسب «آخال تکه» نماد ملی ترکمنستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

قیمت اسب آخال تکه برای شروع چانه زنی خیلی جالب است: صدهزار دلار. بیشترین قیمتی که برای این نژاد اسب در ترکمنستان پرداخته شده، دو میلیون دلار است

آگهی

اسب های زیبا و خوش خرام نژاد «آخال تکه» یکی از قدیمی ترین و کمیاب ترین نژادهای اسب است که در ترکمنستان پرورش داده می شود. هم اکنون در کل دنیا فقط ۸۰۰۰ اسب «آخال تکه» وجود دارد که از این میان، یکهزار اسب در یک مجتمع پرورش اسب در پایتخت ترکمنستان هستند. بهترین اسبهای این نژاد در دوران شوروی سابق به این کشور برده می شدند. به این دلیل ترکمنستان تلاش می کند که تعداد کمتری اسب بفروشد و تعداد اسبها را بیشتر کند.

ترکمنستان موطن نژاد اسب «آخال تکه» محسوب می شود. این نژاد یکی از قدیمی ترین و کمیاب ترین نژادهای اسب است. جمعیت اسبهای «آخال تکه» در این کشور کاهش یافته است. بهترین اسبهای این نژاد در دوران شوروی سابق به این کشور برده می شدند. به این دلیل ترکمنستان تلاش می کند که تعداد کمتری اسب بفروشد و تعداد اسبها را بیشتر کند.

هم اکنون در دنیا فقط ۸۰۰۰ اسب «آخال تکه» وجود دارد که از این میان، یکهزار اسب در یک مجتمع پرورش اسب در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان هستند.

یک پرورش دهنده اسب می گوید: «در این بخش مجتمع حدود ۴۰ اسب نر داریم که اسبهای ماده را بارور می کنند. در طول سال حدود ۲۰۰ اسب در اینجا به دنیا آمده است.»

5 things you should know about the Akhal-Teke, a national emblem of Turkmenistan: https://t.co/fKjYyG1XJPpic.twitter.com/CcA4kbf53O

— Princeton Univ Press (@PrincetonUPress) May 16, 2017

قیمت اسب «آخال تکه» برای شروع چانه زنی خیلی جالب است: صدهزار دلار. بیشترین قیمتی که برای این نژاد اسب پرداخته شده، دو میلیون دلار است.

چرا اسب «آخال تکه» اینقدر گران است؟ کسانی که با این اسب سر و کار دارند می گویند دلیلش استقامت آنهاست. این اسبها در صحرای قره قوم بزرگ شده اند و باید بتوانند در شرایط حاد آب وهوایی دوام بیاورند و به همین دلیل است که برای مسابقه و رقابت مناسب هستند. اما همیشه خیلی خوش اخلاق نیستند.

یک زن اسب سوار می گوید: «وقتی این اسب سوار دارد خیلی خوب و رام است و کار کردن با او لذت دارد. اما وقتی از اسب پیاده می شوید، اسب چموش و نافرمان می شود.»

هم اکنون زمان خیلی مناسب برای تمرین دادن اسبهاست. در ماه سپتامبر پنج اسب از این مجتمع در مسابقه پرش نمایشی اسب در بازیهای رزمی و درون سالن آسیایی شرکت خواهند کرد. این رقابت در عشق آباد برگزار می شود.

Originaire du #Turkmenistan, l'#akhal-téké est un #cheval excellent dans la course, l'endurance et le cirque >>https://t.co/qYzftxR1USpic.twitter.com/Ga3310VyRz

— Jours de cheval (@Jdecheval) March 31, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزنه برداری؛ سه طلا و سه رکورد جهانی حاصل درخشش سهراب مرادی در عشق آباد

معرفی نخستین ورزشکار دوپینگی در بازیهای آسیایی جاکارتا

سهراب مرادی: برای زدن رکوردها دقیقا چهار سال تلاش کردم