ناآرامی‌های ونزوئلا؛ یکصد روز اعتراض با حدود یکصد کشته

ناآرامی‌های ونزوئلا؛ یکصد روز اعتراض با حدود یکصد کشته
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

مخالفان نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه به مناسبت صدمین روز برگزاری اعتراضات علیه دولت سوسیالیستی این کشور، بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

در این روز هزاران نفر در شرق کاراکاس، پایتخت ونزوئلا در اعتراض به سرکوبهای سیاسی و مشکلات عظیم اقتصادی در این کشور تجمع کردند.

این اعتراضات در حالی برگزار شد که یک روز قبل از آن لئوپولدو لوپز، یکی از رهبران اصلی مخالفان سرانجام پس از حبسی که بیش از سه سال طول کشید از زندان به حصر خانگی منتقل شد. دیوان عالی ونزوئلا علت تغییر محل حبس آقای لوپز را نگرانی‌ها از وضعیت جسمی و سلامت او اعلام کرد.

لئوپولدو لوپز ۴۶ ساله به اتهام تحریک به خشونت در جریان اعتراضات ضد دولتی سال ۲۰۱۴ میلادی که ۴۳ کشته برجای گذاشت، به ۱۴ سال حبس محکوم شده است و اینگونه به نظر می رسد که هدف از انتقال او از زندان به خانه، تدبیری از سوی دولت برای کاهش اعتراضات داخلی و موج محکومیت‌های بین المللی باشد.

در واکنش به این اقدام، رهبران مخالفان نیکولاس مادورو اعلام کردند بر شدت اعتراضات خیابانی می افزایند.

این اعتراضات که در اوایل ماه آوریل آغاز شد تا کنون بیش از ۹۰ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است و صدها نفر نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

اعتراضاتی که صد روز از عمر آن می گذرد، در پی تشدید رکود اقتصادی در ونزوئلا آغاز شد. این رکود طی چهار سال گذشته کمبود شدید مواد غذایی، تورم بالا و صف‌های طولانی خرید را در این کشور در پی داشته است.

در حالیکه مخالفان آقای مادورو او را در امور سیاسی و اقتصادی بی‌کفایت می خوانند، آقای مادورو معتقد است آنچه در ونزوئلا روی داده است حاصل «جنگ اقتصادی» است که از سوی مخالفان او و با حمایت ایالات متحده آمریکا آغاز شده است.

مخالفان آقای مادورو قصد دارند آخر هفته آینده یک همه پرسی غیررسمی علیه او برگزار کنند و آقای مادورو نیز در مقابل، به دنبال تشکیل یک «مجلس مردمی» به موازات فعالیت پارلمان ونزوئلا است. او قصد دارد به کمک مجلس جدید که اعضای آن را طرفداران دولت تشکیل می دهند به تغییر قانون اساسی بپردازد و از پارلمان که اکنون تحت کنترل مخالفان است، سلب قدرت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

خبر خوش برای مردم ونزوئلا؛ نرخ تورم به ۱۹۳ درصد رسید

بزرگترین تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا؛ متحد مادورو در ازای ۱۰ آمریکایی و یک پیمانکار فراری