روحانی: پول سلاح عراق و نیازهای مردم سوریه را ما دادیم

روحانی: پول سلاح عراق و نیازهای مردم سوریه را ما دادیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی روز سه شنبه ۲۰ تیرماه گفت دولت ایران در سخت ترین شرایط اقتصادی به کمک عراق و سوریه رفت و پول تمام سلاحی که عراق برای مبارزه با داعش نیاز داشت و پول نیازهای مردم سوریه را تامین کرد.

روز دوشنبه قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز گفت: «وزارت دفاع به صورت سه شیفت برای عراق سلاح تولید و به آنجا ارسال کرد». او در مورد پس گرفتن موصل از داعش همچنین گفت که اسکادران جنگنده‌های سوخو ۲۵ نیروی هوایی سپاه به درخواست دولت عراق در حمله به داعش شرکت داشته و ایران هزاران تن سلاح در اختیار عراق قرار داده است.

آقای سلیمانی به طور صریح در مورد کمک تسلیحاتی ایران به عراق اضافه کرد: «کلید در انبارهای تسلیحات جمهوری اسلامی» در اختیار فرماندهان شبه نظامیان حشد الشعبی بوده است.

اگر چه هم سخنان روز دوشنبه سرلشگر سلیمانی و هم سخنان روز سه شنبه رئیس جمهوری بار دیگر نشان از این واقعیت دارد که شرکت ایران در عملیات نظامی در عراق و سوریه بسیار فراتر از آنچه جمهوری اسلامی تا کنون «کمک های مستشاری» نامیده بوده است، اما اظهارات حسن روحانی سویه داخلی دیگری نیز دارد.

رئیس جمهوری ایران که در جشنواره عمران سلامت سخن می گفت این پرسش را نیز مطرح کرد که « یک موشکی از خاک ایران حرکت کرد و مراکز تروریستی را هدف قرار داد، افرادی این موشک را پرتاب کردند و در این راه تلاش کردند، اما این موشک را چه کسی درست کرد؟» و سپس پاسخ داد: «سازنده این موشک، دولت و وزارت دفاع است، پولش را چه کسی تامین کرد؟ بخش اقتصادی کشور آن را تامین می کند».

به نظر می رسد روی سخن آقای روحانی افراد و جریان‌هایی در داخل حکومت باشند که بویژه در طول هفته‌های گذشته حضور نظامی ایران در عراق و سوریه و پرتاب موشک به سوی پایگاه داعش را کار خود دانسته و دولت را به نوعی فارغ از مسئولیت و شرکت در این زمینه معرفی کرده و به طور غیر مستقیم مورد سرزنش قرار داده اند.

رئیس جمهوری به نقش دولت یازدهم در تولید سلاح نیز اشاره کرد و گفت: «کار بزرگی در دولت یازدهم انجام شد، وزیر دفاع اعلام کرد سلاح های راهبردی که در این دولت ساخته شده ۸۰ درصد کل سلاح هایی است که در دولت های قبل ساخته شده است. این کار بزرگی است اما در بعضی بخش ها نیازی نمی بینیم که برای مردم توضیح دهیم».

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به توهین و فحاشی گروه های فشار علیه دولت خود نیز پرداخت، اما بدون اشاره به توهین به خود در مراسم روز قدس، توهین به وزیر خارجه در مراسم ۲۲ بهمن را مطرح کرد. او گفت: «برخی به وزیر خارجه در سایت ها و روزنامه هایشان توهین کردند، در مراسم ۲۲ بهمن در خیابان های تهران به وزیر خارجه توهین کردند».

رئیس جمهوری اسلامی ضمن دفاع از عملکرد دولت خود با انتقاد از مخالفان دولت گفت ما «در داخل و خارج منطقه دشمن داریم باید باهم حرکت کنیم و دست به دست هم دهیم. نباید در برابر عده قلیل که بلندگوهای بزرگ را متاسفانه در اختیار دارند و به ناحق هم در اختیار دارند از آنها بترسیم».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است