دی‌میستورا: آتش‌بس در سوریه برقرار است، طرفین از ایجاد اختلاف بپرهیزند

دی‌میستورا: آتش‌بس در سوریه برقرار است، طرفین از ایجاد اختلاف بپرهیزند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه می‌گوید با وجود مشکلات بر سر اجرای آتش‌بس ایجاد شده توسط آمریکا و روسیه در سوریه، این توافق همچنان به قوت خود باقی است.

با گذشت دو روز از برقراری آتش‌بس در جنوب غربی سوریه، دور تازه‌ مذاکرات بین نمایندگان دولت سوریه و رهبران اپوزیسیون با هدف کاستن از شعله‌های شش سال جنگ داخلی در کشور دیروز دوشنبه در ژنو آغاز شد.

استفان دی‌میستورا در جریان یک نشست خبری در ژنو گفت گرچه دور از انتظار است که در این مذاکرات به پیشرفت شگرفی رسید اما انتظار می‌رود پیشرفت‌های تدریجی حاصل شود. فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه همچنین افزود: «بر این باوریم که کاستن از تنش‌ها و اختلافات نه فقط برای مذاکرات در ژنو و آستانه مفید است بلکه امنیت مردم سوریه را نیز تضمین می‌کند. به این معنا آنها که دیگر به علت بمباران کشته نمی‌شوند.»

بر اساس توافق بدست آمده آتش‌بس از نیم روز یکشنبه در سه شهر واقع در جنوب سوریه به اجرا درآمد. این آتش‌بس نخستین دستاورد ملموس ماه‌ها دیپلماسی و مذاکره میان دولت تازه برسرکار آمده دونالد ترامپ در آمریکا و ولادیمیر پوتین در روسیه محسوب می‌شود.

دی‌میستورا همچنین نسبت به هر اقدامی که به شکاف و تفرقه بیانجامد هشدار داده و طرفین را تا رسیدن به آتش‌بسی سراسری و برقراری صلح در سوریه از آن برحذر داشته است.

در همین حال به گفته سخنگوی یگان‌های مدافع خلق در منطقه آفرین سوریه، نظامیان ترکیه شهرهای شمالی سوریه که در کنترل نیروهای کرد هستند را با راکت و بمب هدف قرار داده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز تبادل آتش میان طرفین را تایید کرده است.

از سوی دیگر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی روسیه «ریا نووستی» گفت: کردها نباید مورد بی‌اعتنایی قرار گیرند. بلکه باید به آنها اجازه داد تا در تدوین قانون اساسی جدید سوریه مشارکت داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه؛ نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی را به آمریکا لغو کرد

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند