دیده بان حقوق بشر: کشورهای تحریم کننده قطر حقوق بشر را نقض می کنند

دیده بان حقوق بشر: کشورهای تحریم کننده قطر حقوق بشر را نقض می کنند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بنا به اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر تحریم قطر از سوی عربستان، بحرین، امارات متحده عربی منجر به «نقض جدی» حقوق بشر شده است.

به گفته این نهاد حقوق بشری به دنبال تحریم قطر مواردی از نقض حق آزادی بیان، جدایی خانواده ها و بروز وقفه در روند درمان بیماران گزارش شده است. به گزارش این سازمان در یک مورد عمل جراحی مغز یک کودک به دلیل این بحران دیپلماتیک به تعویق افتاده است.

مرز زمینی عربستان با قطر که تنها مرز زمینی این کشور حاشیه خلیج فارس محسوب می شود، به دنبال تحریم های اعمال شده بر ضد دوحه مسدود شده است.

چند کشور عربی از جمله عربستان، مصر، امارات و بحرین از روز پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) ضمن قطع رابطه دیپلماتیک با قطر دستور اخراج اتباع قطری از خاک خود و بازگشت شهروندانشان از این کشورها را صادر کردند. به گفته دیده بان حقوق بشر کشورهای تحریم کننده قطر در اعمال این تحریم از در نظر گرفتن شرایط خاص برخی از افراد خودداری کردند.

زاید المری را که پیش از اعمال تحریم علیه قطر در عربستان در تبعید به سر می برد می توان یکی از این افراد محسوب کرد. او که در سال ۲۰۰۶ میلادی به دلیل عضویت در یک قبیله مغضوب دولت قطر تابعیت این کشور را از دست داده بود، از بیم بازداشت از سوی مقامات عربستان مجبور به ترک خاک این کشور شد. به دنبال آغاز بحران دیپلماتیک اخیر زاید المری تلاش کرد تا به کشورش بازگردد اما قطر از پذیرش او خودداری کرد. در نتیجه زاید المری ۱۹ روز در منطقه مرزی بین قطر و عربستان در گرما سرگردان بود.

Membre d’une tribu en disgrâce ce bédouin est bloqué depuis 19 jours à la frontière #Arabie_Saoudite#Qatar -> https://t.co/WOmhlib1gQpic.twitter.com/SqfdbHPzJb

— Les Observateurs (@Observateurs) July 5, 2017

دیده بان حقوق بشر موفق به ثبت گزارش مربوط به ۵۰ شهروند قطر، بحرین، عربستان و همچنین ۷۰ مهاجر خارجی ساکن قطر شده است که به گفته این سازمان با تحریم های اعمال شده بر ضد قطر معیارهای حقوق بشر در مورد آنها رعایت نشده است.

The isolation of Qatar by Saudi Arabia, Bahrain & the UAE is causing serious human rights violations https://t.co/elUu08bqAWpic.twitter.com/kArxHohY0u

— Andrew Stroehlein (@astroehlein) July 13, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌بان حقوق بشر «شکنجه و تعرض جنسی» به بازداشت‌شدگان اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» را تأیید کرد

دیده‌بان حقوق بشر: اینستاگرام و فیسبوکِ «متا» پست‌های طرفداران فلسطین را سانسور می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر: آلودگی جوی ناشی از صنایع فسیلی در امارات به سطح هشدارآمیز رسیده است