مادربزرگها و پدربزرگها از قانون مهاجرت ترامپ مستثنی شدند

مادربزرگها و پدربزرگها از قانون مهاجرت ترامپ مستثنی شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک قاضی فدرال در هنولولو، مرکز ایالت هاوایی لیست اقوامی را که فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ آنها را برای سفر به آمریکا مستثنی کرده بود، افزایش داد.

دیوید واتسون، قاضی دادگاه ایالتی در این حکم، پدربزرگ ها و مادربزرگ، نوه‌ها و اقوام درجه یک کسانی که در آمریکا اقامت دارند را به موارد استثنا برای سفر اضافه کرد.

فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ با عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌ها»، چند روز پس از مراسم تحلیف توسط دونالد ترامپ در ماه ژوئیه توسط وی امضا شد.

پس از تعلیق این فرمان از سوی دادگاهی در واشنگتن، رئیس جمهوری آمریکا فرمان اجرایی جدید ۱۳۷۸۰ را در ماه مارس امضا کرد. تحت این فرمان که به «فرمان ممنوعیت سفر یا ممنوعیت ورود مسلمانان» نیزمشهور است، شهروندان شش کشور ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن از سفر به آمریکا منع شدند.

#GrandparentsNotTerrorists

No to the #MuslimBanpic.twitter.com/Kkj1hTss3B

— Holly Dagres (@hdagres) June 30, 2017

این فرمان اجرایی جدید نیز توسط دو دادگاه در هاوایی و مریلند به دلیل ضدیت آشکار با مذهبی خاص و نقض قانون اساسی ایالات متحده به حالت تعلیق در آمد.

اگرچه در بیست و ششم ژوئن، دیوان عالی آمریکا در پاسخ به شکایت دولت برای بازگرداندن این فرمان، آنرا در تضاد با قوانین عدم تبعیض مذهبی در قانون اساسی ندانست و با توجه به قانون اختیارات رئیس جمهور برای حفظ امنیت، وضع محدودیت‌های موقت را مجاز خواند.

بر اساس محدودیت‌های این فرمان حتی پدربزرگ ها، مادربزرگ ها، نوه ها و اقوام مادری و پدری به بهانه داشتن خویشاوند در خاک آمریکا نمی توانند اجازه سفر به این کشور را داشته باشند. دولت خویشاوندان درجه یک را تنها شامل والدین، همسر، نامزد، فرزند، داماد، عروس، یا خواهر و برادر برشمرد.

پس از به‌راه افتادن کمپین هایی در شبکه های اجتماعی و شکایت های مختلف، وکلای این پرونده خواستار افزایش دامنه شمول این لیست شدند.

This is my loving and beautiful grandmother from Iran. realDonaldTrump</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/NoMuslimBanEver?src=hash">#NoMuslimBanEver</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/GrandparentsNotTerrorists?src=hash">#GrandparentsNotTerrorists</a> <a href="https://t.co/cya3j4idV4">pic.twitter.com/cya3j4idV4</a></p>— Maryam // مريم (maryam_khatami) July 9, 2017

قاضی واتسون در حکم خود تعریف دولت از اقوام درجه یک را «مخالف افواه عمومی» خواند.

نیل کاتیال، وکیل دادگاه عالی و از مقامات سابق دادگستری در دولت باراک اوباما نیز این حکم را «یک پیروزی چشمگیر» برشمرد.

Sweeping victory in #hawaiivstrump just now. Court: “The government’s definition represents the antithesis of common sense.”

— Neal Katyal (@neal_katyal) July 14, 2017

جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده روز جمعه در واکنش به این حکم اظهار داشت که دولت مجددا از دادگاه عالی درباره حکم قاضی هاوایی درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادربزرگ من تروریست نیست آقای ترامپ!

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت