نشست تونس برای تقویت نهادهای جامعه مدنی در اروپا و آفریقا

نشست تونس برای تقویت نهادهای جامعه مدنی در اروپا و آفریقا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نشست نهادهای جامعه مدنی آفریقا و اروپا به تازگی در تونس برگزار شد.

آگهی

نشست نهادهای جامعه مدنی آفریقا و اروپا به تازگی در تونس برگزار شد. هدف از این نشست، گفتگو در مورد مشارکت راهبردی آفریقا و اتحادیه اروپا و نقش جامعه مدنی به ویژه در قاره آفریقا بود.

تونس کشوری است که در دوران گذار از سقوط بن علی و بهار عربی به دوران جدید، جامعه مدنی در آن نقش ویژه ای داشته است.

امروز جامعه مدنی با ساختار بهتری بر مسائل روز در تونس تأثیر می گذارد. ایاد دهمانی، وزیر نهادهای اجتماعی و حقوق بشر تونس می گوید: «ما به نقش جامعه مدنی تونس در دروان گذار به دموکراسی واقف هستیم. دولت تونس امروز همچنان برای حفظ این جامعه مدنی تلاش می کند. به نظر ما انتخاب تونس برای این نشست، باعث تقویت جایگاه این دموکراسی نوپا خواهد بود. به هر روی تونس به عنوان خط پیوندی میان فضای اروپا و فضای آفریقا به شمار می رود.»

در نشست تونس پنج موضوع عمده بررسی شد: پیشگیری از نزاع و تقویت صلح، مسئله پناهندگان، مدیریت دموکراتیک، مشارکت مدنی و توسعه انسانی و نیز آینده پایدار برای کره زمین.

در حاشیه این نشست سه روزه میز گردهایی با شرکت نمایندگانی از دو قاره با هدف تحکیم پیوندهای موجود برگزار شد.

لولسگد آببه، مشاور سازمان هشدار بین المللی برای آفریقا می گوید: «این نشست تمرین بسیار خوبی برای بررسی نقش جامعه مدنی در ایجاد صلح در دو قاره است. برقراری صلح با مداخله نظامی نمی شود، باید رویه واحدی را پیش گرفت تا بازیگران بتوانند در هر دو قاره صلح را برقرار کنند.»

این که نهادهای اقتصادی و اجتماعی دو قاره در بخش خصوصی و عمومی در گفتار و کردار رویه واحدی داشته باشند، یکی از دغدغه های اصلی برگزارکنندگان این نشست برای آینده است. آنها بیم این را دارند که مشارکت راهبردی میان اروپا و آفریقا در یک سپهر سیاسی واحد قرار نگیرد و نهادهای هر کشوری راه خود را از بقیه جدا کنند. دغدغه دیگر آنها نیز مشارکت دادن نسل جوان در این برنامه است.

روزاریو بنتو پاییس، رئیس واحد جامعه مدنی اتحادیه اروپا می گوید: «ما شنیدار حرف کسانی هستیم که واقعا در سطح محلی کار می کنند و به مسائل عمده ای همچون مهاجرت، تغییرات اقلیمی و برابری جنسیتی می پردازند. اگر جامعه مدنی اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا می خواهند با یک صدا با مسئولان صحبت کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند.»

آخرین نشست جامعه مدنی آفریقا و اروپا چهار سال پیش برگزار شده بود. در نشست امسال، پیگیری پیشرفت در اجرای موارد مطرح شده در چهار سال گذشته بررسی و کارهای آینده تعیین شد. قرار است بیانیه مشترک این نشست که حاوی برخی توصیه هاست به سران کشورهای آفریقا و اروپا فرستاده شود.

یکی از این توصیه ها دخالت دادن نهادهای جامعه مدنی در تمام تصمیم هایی است که در چهارچوب همکاری آفریقا و اروپا گرفته می شود.

خوان لانفرانکو، نماینده یک سازمان اروپایی می گوید: «یکی از درخواست های کلیدی ما در نشست تونس این بود که نهادهای جامعه مدنی در تمام تصمصم های مشارکتی میان آفریقا و اتحادیه اروپا دخالت داده شوند. آنها باید در تحولات و نظارت های مربوط به برنامه های مشترک، شرکت داده شوند.»

نشست تونس مقدمه ای برای پنجمین نشست آتی سران اتحادیه اروپا و آفریقا هم بود که روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر در آبیجان، پایتخت ساحل عاج برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن