فونت مایکروسافت برای نخست وزیر پاکستان دردسرساز شد

فونت مایکروسافت برای نخست وزیر پاکستان دردسرساز شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دیوان عالی پاکستان رسیدگی به اتهام تخلفات مالی مرتبط با نواز شریف، نخست‌وزیر و تعدادی از اعضای خانواده او را از سر گرفت. بررسی این پرونده برای بار دوم پس از آن به جریان افتاد که تیم تحقیقاتی مشترکی موسوم به (جیت) نتیجه بررسی‌های خود در مورد اتهامات مطرح را تسلیم دیوان عالی کشور کرد.

ماه آوریل دو قاضی از پنج قاضی دیوان عالی کشور با کافی دانستن مدارک موجود، خواستار عزل نخست وزیر از مقامش شدند. به دلیل اختلاف در میان اعضای دیوان عالی کشور، سرانجام قضات به توافق رسیدند که گروه شش نفره مستقلی درباره اتهامات خانواده نخست وزیر تحقیق کنند.

گروه مذکور در گزارش ۲۷۵ صفحه‌ای خود که هفته گذشته منتشر شد ادعا می‌کند که اختلاف بین دارایی‌ها و منابع مالی معرفی شده از سوی نخست‌وزیر و خانواده فاحش است. به این ترتیب آنطور که ادعا شده مشخص نیست ثروت و دارایی خانواده شریف از کجا آمده است. گفته می‌شود که نواز شریف، پسران و دخترش به مبادلات مالی غیرمعمول، جعل اسناد و گواهی دروغ دست زده‌اند. گروه تحقیق این پرونده با استناد به شواهد ارائه شده از سوی آزمایشگاهی در لندن ادعا می‌کند که سند مذکور نمی‌تواند واقعی باشد.

با استناد به فونت (قلم) به کار رفته گمان می‌رود سند مذکور که در فوریه ۲۰۰۶ توسط مریم شریف امضا شده جعلی باشد. گفته می‌شود فونت مورد استفاده در این سند «کالیبری» است حال آنکه مایکروسافت بطور رسمی استفاده از این فونت را از سال ۲۰۰۷ در اختیار کاربران قرار داده است.

Heard people call you #Maryam420 because you submit falsified documents is it TRUE? pic.twitter.com/7Ko4j1j1iR

— Obmer (@b_obarmayir) 10 juillet 2017

رسوایی جعلی بودن این سند موجی از شوخی و طنز را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت و هشتگ‌هایی از جمله «کالبری‌گیت» در توییتر داغ شد.

Don’t mess with the font! #Calibri#FontsMatter#Hiregooddesigners#CalibriFtw#FontGate#CalibriGate#NationStandsWithSC#JITReportpic.twitter.com/4X7V6xwpBv

— Mohammad Ameer Hamza (@ImAmeerHamza) 13 juillet 2017

از سوی دیگر خانواده نخست‌وزیر همواره در تلاش برای اثبات بی‌گناهی خود بوده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به سندی اشاره کرد که مریم، دختر خانواده به دادگاه ارائه کرده بود.

مریم دختر نخست وزیر در پیامی توییتری با رد ادعای گروه تحقیق خطاب به دیوان عالی کشور نوشت: «تکلیف تناقضات موجود در دیوان عالی کشور روشن خواهد شد.»

JIT report REJECTED. Every contradiction will not only be contested but decimated in SC. NOT a penny of public exchequer involved: PMLN

— Maryam Nawaz Sharif (@MaryamNSharif) 10 juillet 2017

از سوی دیگر عمران خان، رهبر حزب اصلی مخالف دولت پاکستان با متهم کردن نواز شریف به فساد و اختلاس خواستار کناره‌گیری فوری او از قدرت شده است. خانواده نواز شریف با این اتهام روبروست که از طریق شرکت‌های ثبت شده در خارج از مرزها توانسته‌اند از پرداخت مالیات فرار کرده و با پول‌های کلانی که از کشور خارج کرده‌اند فعالیت‌های تجاری مختلفی به راه بیاندازند و املاکی را در لندن بخرند.

NS is willing to betray nation & malign his late father & children just to remain in power despite all loss of moral & legitimate authority https://t.co/wTno5cMdVn

— Imran Khan (@ImranKhanPTI) 14 juillet 2017

پس‌لرزه‌های انتشار اوراق پاناما در آوریل سال گذشته توسط خبرنگاران بین‌المللی در پاکستان همچنان ادامه دارد. بر اساس این اسناد که فرار مالیاتی بسیاری از چهره‌های سیاسی جهان را برملا کرده خانواده محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان با ارائه اطلاعات نادرست درخصوص محل تامین و میزان ثروت خود متهم به فرار مالیاتی و خروج پول کلان از کشور هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مایکروسافت امنیت سایبری اروپا را در آستانه انتخابات تأمین می‌کند

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند