تولید محصولات آرایشی در مراکش

تولید محصولات آرایشی در مراکش
نگارش از Daleen Hassan
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

صنعت تولید لوازم آرایش در مراکش در کوههای جنوب این کشور ریشه دارد؛ جایی که درختان ارگان رشد می کنند.

آگهی

صنعت تولید لوازم آرایش در مراکش در کوههای جنوب این کشور ریشه دارد؛ جایی که درختان ارگان رشد می کنند.
در این برنامه با اسرار زیبایی و صنعت لوازم آرایشی مراکش آشنا می شویم.

اقادیر؛ مرکز تولید روغن ارگان

در حومه شهر اقادیر در جنوب مراکش یکی از گرانترین روغن های گیاهی جهان تولید می شود؛ روغنی که غنی از ویتامین و بسیار موثر برای تغذیه پوست است.

درخت ارگان که در اینجا “درخت زندگی” نام گرفته است نه تنها بخشی از میراث مراکش برای سلامت محسوب می شود بلکه فرصتی برای جلوگیری از گسترش بیابان ها، تقویت اقتصاد و اشتغال زایی برای زنان روستایی است.

فصل جمع آوری محصول ارگان بین ماههای ژوئیه تا اکتبر است. در این ماهها، زنان مراکشی در تعاونی برداشت ارگان کار می کنند.

فاطمه ایمهری، مدیر تعاونی ارگان می گوید: «کار در بخش تولید و برداشت ارگان از جنبه اقتصادی اهمیت زیادی دارد. با این روش است که این زنان برای زندگی کسب درآمد می کنند. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از درآمد خانواده ها در مناطق روستایی از این طریق تامین می شود و اگر در این باره از این زنان بپرسید، می بینید که آنها خوشحال هستند و افتخار می کنند که در مراقبت از زیبایی زنان در سراسر جهان نقشی دارند.»

مراکش هرساله ۴ هزار تن روغن ارگان تولید کرده و یک سوم آن را صادر می کند. بخش عمده این صادرات به اروپا و برای مصرف در محصولات بزرگترین برندهای زیبایی جهان است.

هم اکنون در مراکش طرحی در دست اجراست تا بتوان میزان تولید روغن ارگان از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل ارگان را تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰ هزار تن افزایش داد.

مراکش؛ ترکیب سنت و مدرنیزم برای تولید مواد آرایشی

از اقادیر به شهرمراکش می رویم. در اینجاست که درمی یابیم دانش تولید لوازم آرایشی در این کشور، صرفا به روغن ارگان محدود نمی شود و همانطور که خالد بیتار، کارشناس داروسازی توضیح می دهد هزاران گیاه دیگر نیز برای تولید محصولات آرایشی جدید، مورد استفاده قرار می گیرد.

خالد بیتار می گوید: «در میان گیاهان تولید شده در مراکش می توان به گل محمدی نیز اشاره کرد. عصاره این گل به شیوۀ تقطیر استخراج شده و در ترکیبات بسیاری از مواد آرایشی و عطرها استفاده می شود.»

با وجود افزایش تمایل شرکتهای محلی به گیاهان معطر و دارویی، صنعت محصولات آرایشی مراکش هنوز با چالش های بزرگی روبروست.

خالد بیتار می گوید: «به نظر من در مراکش پتانسیل های زیادی وجود دارد تا این کشور به یک صادر کننده بزرگ محصولات ارزشمند تبدیل شود. مراکش دارای ۴۲۰۰ گونه از گیاهان معطر است اما این گیاهان به شکل خام و ماده اولیه صادر می شوند و به این ترتیب ارزش های واقعی محصولات ملی این کشور دیده نمی شود.»

مکناس؛ تهیه مرطوب کننده از قاسول

به شهر مکناس می رویم. به یک سایت استخراج نوعی سنگ با ترکیبات رسی به نام «قاسول»؛ تنها سنگی که نسل هاست توسط زنان محلی برای تولید محصولات آرایشی بومی استفاده می شود.

ظهور هند، مدیر شرکتی است که روشی را ابداع کرده تا بتوان از این ترکیب معدنی به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد.

ظهور هند می گوید: «قاسول، نوعی خاک رس است که تنها در مراکش یافت می شود. نوعی سنگ که می توان از آن فوم تهیه کرد. به همین دلیل ما پس از انجام تحقیقات، به فناوری دست یافتیم تا بتوانیم از این فوم محصولات مختلفی را متناسبِ پوستها و موهای مختلف تهیه کنیم.»

لاس وگاس؛ بازار بین المللی فروش محصولات آرایشی

آگهی

پس از سفر به شهرهای مختلف مراکش برای آشنایی با فرایند تولید محصولات آرایشی، اکنون به ایالات متحده آمریکا می رویم تا ببینیم بازار این محصولات آرایشی چگونه است.

در لاس وگاس، نمایشگاه سالانۀ «انجمن فعالان در صنعت محصولات آرایشی آمریکای شمالی» فرصتی است تا خرده فروشان، توزیع کنندگان و برندهای لوازم آرایشی با هدف آشنایی با آخرین تولیدات و نوآوری ها در این صنعت، دور هم جمع شوند.

تولید کنندگان مراکشی نیز برای اولین بار در این نمایشگاه حضور یافتند تا لوازم آرایشی خود را در یک بازار رقابتی بزرگ به نمایش بگذارند.

صلاح بن یوسف، مدیر بازاریابی بوتانیکا می گوید: «سخت ترین قسمت کار، سرمایه گذاری در بازاریابی است. رقابت بسیار شدیدی وجود دارد و ما باید دلایل محکمی ارائه دهیم که چرا آنها باید محصولات مراکشی را بخرند. می دانید اگر شما از حمایت خوبی برخوردار باشید می توانید محصولاتتان را بهتر به فروش برسانید.»

در بزرگترین بازار لوازم آرایشی جهان، «شبکه سازی» کلیدی است برای ملاقات شرکای جدیدی که علاقمند به محصولات شما هستند.

آگهی

بنجامین کروز، مدیر یکی از آژانس تبلیغاتی می گوید: «فکر می کنم موادی که آنها در مراکش دارند دارای کیفیت خوبی است و از آنجا که این میراث غنی از فرهنگی متفاوت می آید، محصول نهایی تولید شده نیز ارتباط بسیار نزدیکی با فرهنگ دارد چیزی که من هرگز قبلا ندیده بودم. بنابراین فکر می کنم این واقعا برای مردم جالب است که داد و ستد با آنها را شروع کنند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینکهای زیر مراجعه کنید:

www.theguardian.com/sustainable-business/2015/apr/28/argan-oil-beauty-anti-ageing-loreal-lush-berber

www.atlascarebeauty.com

ircoslaboratoires.com

آگهی

edition.cnn.com/2016/11/15/africa/argan-oil-morocco/index.html

www.mcinet.gov.ma/~mcinetgov/en/content/industrial-acceleration-plan-2014-2020

www.cosmoprofnorthamerica.com

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است