دیپلماتهای سوئیس با دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران دیدار داشته اند

دیپلماتهای سوئیس با دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران دیدار داشته اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت امور خارجه ایالات متحده می گوید که دیپلماتهای سوئیسی حافظ منافع آمریکا در ایران با دانشجوی آمریکایی چینی تبار در زندان چهار بار دیدار کرده اند.

وزارت امورخارجه آمریکا با اعلام نگرانی از وضعیت این دانشجو از دولت ایران خواست تا وی را آزاد کنند.

ژی یو وانگ دانشجوی آمریکایی که در ایران به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شده است. وی دانشجوی دکترای تاریخ در دانشگاه پرینستون بود.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که آقای وانگ متولد چین و تبعه ایالات متحده است. روز دوشنبه دولت چین اعلام کرد که تابعیت چینی این محقق سلب شده و این کشور تابعیت دو گانه را به رسمیت نمی شناسد.

وزارت امورخارجه ایالات متحده نیز با تائید هویت این دانشجو، اتهامات وی را ساختگی خواند.

همکاران او در دانشگاه پرینستون وی را انسانی آرام و روشنفکری کنجکاو توصیف کرده اند. ژی یو وانگ متاهل است و یک فرزند پسر دارد. او به زبانهای پشتو، انگلیسی، ماندرین، روسی، ترکی و فارسی مسلط است.

آقای وانگ از سال ۲۰۱۳ تحصیلات خود در رشته دکترای تاریخ در دانشگاه پرینستون را آغاز کرد. موضوع تز دکترای او «حکمومت داری در کشورهای عمدتا مسلمان» است.

این دانشجوی دکترا تابستان سال گذشته هنگام خروج از ایران بازداشت شده بود. مدیر دانشگاه پرینستون می گوید که خانواده آقای وانگ و مسئولان دانشگاه به توصیه مقامات آمریکا، موضوع بازداشت وی را تا این مرحله به اطلاع رسانه‌ها نرسانده بودند. وی گفت که آنها در کنار دولت آمریکا جهت آزادی این پژوهشگر تلاش می کنند.

دادگاه، ژی یو وانگ را بدلیل اسکن کردن ۴۵۰۰ صفحه مدرک تاریخی از کتابخانه های ایران متهم کرده است.

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه ایران روز یکشنبه اعلام کرده بود که این محقق با پرداخت «چندین هزار دلار» توانسته آرشیو دیجیتال از ۴۵۰۰ صفحه از اسناد کشور را اسکن کند.

استاد تاریخ دانشگاه پرینستون می گوید که کپی کردن مدارک تاریخی در این نوع تحقیقات برای بازبینی در آینده، روندی معمولی و عادی است. او آقای وانگ را محققی بلند پرواز خواند که قصد تحقیقات میدانی در ایران، افغانستان و روسیه را داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن به محکومیت شهروند آمریکایی در ایران واکنش نشان داد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است