میکروفون باز نتانیاهو و حمله او به ایران، اوباما و اتحادیه اروپا

میکروفون باز نتانیاهو و حمله او به ایران، اوباما و اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار با برخی رهبران اروپای شرقی در بوداپست، پایتخت مجارستان از حملات متعدد به حزب الله لبنان پرده برداشت و به شدت از سیاست‌های اتحادیه اروپا و دولت پیشین آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش نشریه «جروزالم پست» این دیدار در پشت درهای بسته انجام شد اما ظاهرا هنگام اظهار نظر درباره ایران، اروپا و دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا میکرفون آقای نتانیاهو خاموش نبود و بخشی از صحبت‌های وی در محل برگزاری کنفرانس خبری پخش شد. نیروهای امنیتی به محض اینکه متوجه ماجرا شدند میکروفون آقای نتانیاهو را قطع کردند، با این وجود خبرنگاران حاضر در محل بخش‌هایی از سخنان او را در اختیار رسانه‌ها گذاشتند.

در این جلسه نخست وزیران مجارستان، لهستان، اسلواکی و جمهوری چک نیز حضور داشتند.

نخست وزیر اسرائیل در این سخنان ایران را یک «تهدید برای منطقه» خواند و از همکاری میان تهران و حزب الله لبنان ابراز نگرانی کرد. او گفت که در ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داده است در صورتی که «ایران سلاح به حزب الله منتقل کند اقدام نظامی خواهیم کرد.» آقای نتانیاهو تاکید کرد که پیش از این نیز ارتش اسرائیل «بارها مواضع حزب الله را مورد حمله» قرار داده است.

بگفته جروزالم پست آقای نتانیاهو همچنین اتحادیه اروپا را به تلاش برای «تضعیف اسرائیل» متهم کرد و خطاب به شرکت کنندگان در جلسه گفت:‌ «به شما پیشنهاد می کنم به ما و اروپا کمک کنید تا هرچه سریعتر توافق‌های دوجانبه منعقد شوند و این پیام را به همکاران اروپاییتان برسانید. اسرائیل هرچیزی که لازم داشته باشید در هر زمینه‌ای در اختیارتان قرار خواهد داد.» وی افزود: «حمله به اسرئیل را متوقف و از ما حمایت کنید. اروپا با تضعیف اسرائیل امنیت خودش را تضعیف می کند.»

نخست وزیر اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش دولت قبلی ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و گفت که در دوران ریاست جمهوری اوباما «اسرائیل با آمریکا مشکلات زیادی داشت.» وی اما افزود «اکنون این مشکلات رفع شده‌اند» و آمریکا حضور «تازه‌ای» در منطقه (سوریه و خاورمیانه) دارد و «بیشتر بمباران می کند و این اتفاق مثبتی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها