زائران ایرانی به مکه می‌روند؛ سود سالانه عربستان از حج

زائران ایرانی به مکه می‌روند؛ سود سالانه عربستان از حج
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از گذشت یکسال از توقف اعزام زائران حج واجب، سرانجام اولین کاروان زائران ایرانی روز دوشنبه ۹ مرداد، تهران را به مقصد عربستان سعودی ترک خواهد کرد.

از سرگیری اعزام زائران پس از برگزاری دور جدیدی از مذاکرات میان نمایندگان ایران و عربستان سعودی انجام شد تا بنا بر اعلام مدیرکل برنامه ریزی و اعزام زائران حج و عمره سازمان حج و زیارت ۸۶۵۰۰ زائر ایرانی با ۳۳۵ پرواز به شهرهای مدینه و جده سفر کنند.

اقدام ایران در توقف اعزام زائران حج در سایه رقابت های ژئوپلتیک منطقه ای و اختلافات سیاسی عمیق میان تهران و ریاض اقدامی نمادین محسوب می شود. موافقان این دیدگاه، کارشکنی های عربستان در اوپک و پایین نگهداشتن قیمت نفت و همچنین حمله نظامی عربستان به یمن را از عمده دلایل اتخاذ این تصمیم و افزایش تنش میان دو کشور در سال‌های ۱۳۹۳ و ۹۴ شمسی می دانند.

وقایعی که منجر به توقف اعزام زائر به مکه شد
دولت عربستان سعودی در اوایل فروردین سال ۱۳۹۴ در چهارچوب عملیاتی به نام «طوفان قاطعیت» حمله هوایی به یمن و مواضع حوثی‌های تحت حمایت ایران را آغاز کرد.

در اواخر فروردین همان سال، ایران اعزام زائر برای حج عمره را متوقف و آن را اعتراضی به ماجرای تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده اعلام و ریاض را به عدم رسیدگی به این موضوع متهم کرد.

پس از آن در مهر ۱۳۹۴ و همزمان با عید فطر، بیش از چهارصد زائر ایرانی در صحرای منا به دلیل ازدحام جمعیت کشته شدند. در پی این حادثه، ایران عربستان را به بی‌لیاقتی محکوم کرد و تنش بین دو کشور دوباره اوج گرفت.

در سال ۱۳۹۵ به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در شهرهای مشهد و تهران که در اعتراض به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالف دولت عربستان انجام شد، روابط دیپلماتیک میان دو کشور قطع شد. ریاض تهران را به کوتاهی در حفظ امنیت دیپلماتهایش متهم کرد.

در سال ۱۳۹۵ اعزام زائر به عربستان سعودی بطور کامل متوقف شد و دولت ایران دلایل عمده اتخاذ این تصمیم را عدم ارائه تضمین‌های امنیتی لازم برای زائران ایرانی از سوی طرف سعودی و همچنین عدم همکاری ریاض در فراهم کردن تسهیلات لازم برای صدور ویزا برای زائران اعلام کرد.

در تمام این دوران عربستان سعودی ایران را به سیاسی کردن حج متهم می کرد و معتقد بود ایران عمدا مانع اعزام حجاج شده است. مقامات عربستان همچنین مخالف برگزاری تظاهرات سیاسی زائران ایرانی در دوران حج بودند و آن را با «روح وحدت اسلامی» مغایر دانستند.

‘آیا باید به هر قیمتی به حج رویم؟’
توقف اعزام حجاج ایرانی بویژه توقف حج عمره، در داخل ایران با استقبال مقامات نزدیک به بدنه قدرت نیز روبرو شد. از جمله در آن زمان، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس به تقدیر از حسن روحانی و وزیر ارشاد پرداخت که «کرامت نفس مردم را بر امر مستحبی عمره ترجیح دادند.»

آیت الله مکارم شیرازی نیز با اشاره به ماجرای تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: «سؤال ما از مسؤولان حج این است که عمره مستحب را باید به هر قیمتی برویم؟ … آیا باید به هر قیمت رفت و به هر ذلتی تن داد…. چرا ما باید تن به اهانتی بدهیم که می خواهیم یک مستحب را انجام دهیم.» او در آن زمان اظهار امیدواری کرده بود که تذکر مسئولان در این باره مؤثر واقع شود، وگرنه قطع کردن سود سالانه ۶۰۰ میلیارد تومانی می تواند مجازات خوبی برای سعودی‌ها باشد.

از دیگر موافقان توقف سفر حج، کارشناسان اقتصادی بودند که به موضوع خارج شدن رقم قابل توجه ارز کشور و ضربه به تولید ملی اشاره می کردند.

اما در مقابل، گروهی بودند و هستند که حج را امری عبادی و فریضه‌ای الهی دانسته و بر تلاش های دیپلماتیک برای از سرگیری آن تاکید می کنند؛ امری که گفته می شود نقش مهمی در آغاز مذاکرات میان نمایندگان ایران و عربستان داشته است.

سود سالانه عربستان از حج؛ سهم ایرانی ها
مقامات ریاض بارها تاکید کرده بودند که با وجود قطع روابط سیاسی، ایران همچنان می تواند به اعزام زائر به عربستان ادامه دهد که به نظر می رسد یکی از عمده دلایل آن، سود سرشاری است که از این طریق عاید عربستان می شود.

بنا بر گزارش نشریه دنیای اقتصاد، ایران تا سال ۱۳۹۴ شمسی بطور میانگین سالانه ۶۰۰ هزار زائر به عربستان اعزام کرده است که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر زائر حج عمره و ۱۰۰ هزار نفر نیز زائر حج واجب بوده اند و بر این اساس تنها از پول ثبت نام و اعزام زائران حج عمره، سالانه دستکم سودی ۷۸۷ میلیارد تومانی نصیب عربستان سعودی می شده است و با اضافه کردن درآمد عایدی عربستان از اعزام حجاج ایرانی برای حج واجب، این رقم به ۱۵۰۰ میلیارد تومان می رسد. این رقم جدای از سودی است که از خریدهای زائران ایرانی در بازارهای عربستان نصیب اقتصاد این کشور می شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا پیش بینی می شود تنها در سال ۱۳۹۶ شمسی عربستان در مجموع به لطف برگزاری حج واجب و عمره و ورود ۹ میلیون زائر از سراسر جهان، بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان (۷۰ میلیارد ریال سعودی) درآمد کسب کند. همچنین گفته می شود تنها از محل فروش سوغاتی به حجاج خارجی، این کشور می تواند سالانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال سعودی درآمد داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک نفر در مسجد‌الحرام خودکشی کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد