ترامپ، ناپلئون‌ها و تاریخ فرانسه

ترامپ، ناپلئون‌ها و تاریخ فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در مراسم روز ملی فرانسه، روز چهاردهم ژوئیه و در پایان رژه نظامی به همراه امانوئل ماکرون همتای فرانسویش در آرامگاه ناپلئون بناپارت در پاریس حاضر شد.

او در بازگشت از سفر فرانسه در بخشی از مصاحبه‌ای که با نیویورک تایمز درباره روابط آمریکا با فرانسه انجام داد از خاطرات این سفر و دیدار خود از آرامگاه ناپلئون صحبت کرد.

از سخنان دونالد ترامپ چنین بر می آید که وی چندان توجهی به درس تاریخ نداشته است زیرا در اشاره‌های خود ناپلئون اول را با ناپلئون سوم اشتباه می گیرد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز آقای ترامپ در تکرار آنچه به قول خودش از رییس جمهوری فرانسه شنیده است می گوید: «کاری که ناپلئون کرد بسیار ارزنده بوده ، او پاریس را بازسازی و خیابان‌ها را به شکل کنونی طراحی کرد.»

درصورتیکه بازسازی پاریس توسط ژنرال ژرژ اوژن اوسمان به دستور ناپلئون سوم و سی سال پس از ناپلئون اول صورت گرفت و نه چنانکه آقای ترامپ می گوید، ناپلئون اول.

در بخشی دیگر از مصاحبه اش دونالد ترامپ اشاره ای دارد به لشگرکشی ناپلئون اول به روسیه و با اشاره به شکست مفتضحانه فرانسه در روسیه می گوید: «مشکل او این بود که آن شب به آنجا نرفت چون مشغولیت دیگری داشت و آنها از سرما مردند.»

این بار آقای ترامپ به درستی از ناپلئون اول صحبت می کند اما اشتباه او در این است که حمله نظامی ناپلئون به روسیه شش ماه به طول انجامید. بنابراین، تکلیف جنگ در یک شب نمی توانست روشن شود. سربازان فرانسوی تحت رهبری ناپلئون اول در ماه سپتامبر مسکو را فتح کردند اما یک ماه بعد دچار کمبود آذوقه و سرمای طاقت فرسا شدند و از لشگر نیم میلیونی ناپلئون تنها حدود شش هزار نفر به وطنشان برگشتند و بقیه در جنگ و یا بر اثر بیماری و سرما کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چکمه ناپلئون در حراجی پاریس ۱۱۷ هزار یورو فروخته شد

ادعای جدید در مورد محل اختفای گنج طلای ناپلئون

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت