ترکیه؛ محاکمه هفده روزنامه نگار «جمهوریت» آغاز شد

ترکیه؛ محاکمه هفده روزنامه نگار «جمهوریت» آغاز شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محاکمه هفده نفر از روزنامه نگاران و کارکنان روزنامه «جمهوریت» ترکیه به اتهام یاری رساندن به ‘سازمان های تروریستی’ روز دوشنبه در استانبول آغاز شد.

اتهام اصلی وارده به این روزنامه نگاران قلم زدن به نفع گروه هایی همچون جریان فتح الله گولن، پ.ک.ک و نیز یگان های مدافع خلق است، گروه هایی که آنکارا همه آنها را گروه هایی تروریستی می شناسد.

روزنامه سکولار جمهوریت از سه سال پیش و وقتی که دولت و سازمان اطلاعات ترکیه را به حمایت نظامی از داعش در سوریه متهم و فیلم و تصاویر مربوط به کامیون های حامل تسلیحات ترکیه به داعش را منتشر کرد در تقابل با حزب حاکم «عدالت و توسعه» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قرار گرفت.

ده نفر از روزنامه نگارانی که محاکمه می شوند پیش تر به مدت ۹ ماه در حبس بوده اند. اگر این گروه از روزنامه نگاران گناهکار شناخته شوند مجازات تا ۴۳ سال حبس در انتظار آنان خواهد بود.

صدها نفر از فعالان و اهل رسانه، همزمان با اولین جلسه محاکمه این روزنامه نگاران در اعتراض به محاکمه هم صنف های خود در برابر دادگاه گرد آمده بودند.

دولت آقای اردوغان پس از کودتای نافرجام تابستان سال گذشته در این کشور دست به تصفیه گسترده در دستگاه ها و ادارات دولتی زده و هزاران نفر را از کار برکنار کرده است. روزنامه نگاران نیز از گروه هایی هستند که تحت تحقیق و بررسی و تعقیب و محاکمه قرار گرفته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد

شمار خبرنگاران کشته‌شده در جنگ غزه از کل روزنامه‌نگاران جان‌باخته در جنگ جهانی دوم پیشی گرفت

شمار دیگری از حامیان فتح‌الله گولن در ترکیه دستگیر و بازداشت شدند