مجازات قاتل آتنا اصلانی و بحث نابرابری دیه زن و مرد در مجلس

مجازات قاتل آتنا اصلانی و بحث نابرابری دیه زن و مرد در مجلس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که رئیس دادگستری استان اردبیل روز دوشنبه از صدور کیفرخواست پرونده قتل آتنا اصلانی طی یکی دو روز آینده خبر داده، بار دیگر بحث قصاص و نابرابری دیه زن و مرد در فقه اسلامی در بین کارشناسان قضایی و نمایندگان مجلس ایران داغ شده است.

خانواده آتنا اصلانی دختربچه ۷ ساله ای که در پارس آباد مغان در استان اردبیل به قتل رسید، خواهان مجازات قاتل او شده اند. طبق ماده ۳۰۰ قانون مجازات اسلامی «دیه قتل زن مسلمان خواه عمدی و خواه غیر عمدی، نصف دیه مرد مسلمان است» و در صورت قصاص قاتل آتنا، خانواده او باید تفاضل دیه زن و مرد را به خانواده قاتل بپردازد.

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس روز دوشنبه خواست که این تفاضل دیه برای قصاص قاتل آتنا را دستگاه قضایی بپردازد و نیز خواهان اصلاح قانون در موارد مشابه شد.

خانم سیاوشی همچنین در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «موضوع پرداخت تفاضل دیه زن و مرد در شرایطی که مرد قاتل یک زن است فقط در فقه امامیه و شیعه وجود دارد که این تفاضل دیه باید از سوی خانواده زن پرداخت شود تا مرد قاتل قصاص شود.» وی افزود با توجه به جریحه دار شدن احساسات جامعه و برهم خوردن نظم و امنیت عمومی به خاطر این جنایت، قوه قضاییه تفاضل دیه را از محل بیت المال پرداخت کند تا طبق درخواست خانواده آتنا قاتل قصاص شود.

از نظر بسیاری از کارشناسان مستقل قضایی، بسیاری از مواد قانون مجازات اسلامی ایران، مظهر تبعیض های جنسیتی است و تلاش برای اصلاح این قوانین موضوع کار و پژوهش فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان است.

طیبه سیاوشی در گفتگو با ایسنا یادآور شده که قانون مجازات اسلامی نیاز به اصلاح دارد و فراکسیون زنان مجلس حذف تفاضل دیه برای موارد مشابه را در قالب اصلاح قانون مجازات اسلامی پیگیری خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یوسف صانعی از روحانیون منتقد حکومت ایران درگذشت

قاتل ندا: مجرمان می‌گویند حیف است زنده باشی

آمریکا برای اطلاعاتی درباره یک هکر ایرانی ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد