شفق قطبی از فضا چه شکلی است؟

شفق قطبی از فضا چه شکلی است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی لحظه‌ رخ دادن شفق قطبی را از فضا ثبت کرده است.

جک فیشر فضانورد آمریکا، روز یکشنبه ۲۳ ژوییه ویدئویی از لحظه رخ دادن شفق قطبی در نزدیکی سطح زمین را به اشتراک گذاشت. این شفق قطبی در فاصله ۴۰۲ کیلومتری از سطح زمین اتفاق افتاد و طبق گفته فیشر، رنگ سبز درخشانی در اطراف زمین به رقص درآمد.

People have asked me what a “burrito of awesomeness smothered in awesome sauce” is… Well folks, it looks like this…awesome sauce is green. pic.twitter.com/rgTgbdb84f

— Jack Fischer (@Astro2fish) July 23, 2017

شفق قطبی پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین که بر اثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یونوسفر زمین به وجود می‌آید.

به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آنها غالباً در نیم کره شمالی رویت می‌شوند و با نزدیک شدن به قطب شمال، با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین، احتمال بیشتری می‌رود که بتوان آنها را دید به طور مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آنها بسیار زیاد است.

شفق‌های قطبی در نزدیکی قطب مغناطیسی شمالی ممکن است خیلی بالا باشد ولی در افق شمالی به صورت سبز بر افروخته و در صورت طلوع خورشید به صورت قرمز کمرنگ دیده می‌شود.

پیش از این هم جک فیشر از این پدیده طبیعی فیلمبرداری و منتشر کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تماشای آبشار آتش در کالیفرنیا

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

شگفتی در آسمان شب؛ انفجار کیهانی با چشمان غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود