مقامات آمریکایی: ایران آماده پرتاب یک ماهواره به فضا می‌شود

مقامات آمریکایی: ایران آماده پرتاب یک ماهواره به فضا می‌شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شبکه فاکس نیوز روز چهارشنبه و به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی گزارش داده است که ایران خود را برای پرتاب یک ماهواره به فضا آماده می کند. این گزارش می افزاید که کره شمالی نیز آماده است تا یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید را آزمایش کند و انتظار می رود این آزمایش چهارشنبه شب، ۲۶ ژوئیه (۴ مردادماه) صورت گیرد.

این مقامات آمریکایی می گویند قرار است ماهواره آماده شده ایران را موشک ماهواره‌بر سیمرغ به مدار زمین بفرستد و از قول منابع اطلاعاتی ناظر، مراحل اول و دوم پرتاب ماهواره در مرکز پرتاب سمنان واقع در ۱۴۰ مایلی شرق تهران تدارک دیده شده و هر لحظه آماده پرتاب است.

این گزارش همچنین می افزاید که اولین تلاش ایران برای پرتاب ماهواره در آوریل سال میلادی گذشته به شکست انجامیده است. برخی رسانه های ایران نیز در تیرماه امسال از ماهواره ای به نام «مصباح» یاد کردند که قرار است به موزه فرستاده شود.

روزنامه جهان اقتصاد ۱۱ تیرماه در این باره نوشت «رئیس سازمان فضایی ایران، طولانی شدن زمان استفاده از ماهواره مصباح را مشکلات ناشی از تحریم ها عنوان کرد و گفت: ماهواره مصباح دیگر برای کشور صرفه اقتصادی ندارد و احتمال دارد، به موزه فرستاده شود.»

در گزارش فاکس نیوز از قول جفری لوئیس کارشناس گسترش صنایع موشکی در موسسه مطالعات بین المللی میدل‌بری در کالیفرنیا آمده است: «اولین موشک های ایران کپی ساده ای از موشک های کره شمالی بود. اما در طول زمان ما شاهد تصاویری از حضور مقامات ایرانی و کره ای در کشورهای یکدیگر و سخت افزارهای مشترک بودیم.» با این حال مقامات آمریکا تردید دارند که ایران و کره شمالی پرتاب موشک های خود را هماهنگ می کنند.»

JUST IN: Iran is poised to send a rocket carrying a satellite into space, US officials tell Fox News. https://t.co/NWu5a0inirpic.twitter.com/TEkGZCEpqN

— Fox News (@FoxNews) July 26, 2017

گزارش فاکس نیوز می افزاید در حالی که ایران اصرار دارد که برنامه های فضایی این کشور صلح آمیز است، مقامات آمریکایی بارها گفته اند که همه اجزای تکنولوژیک مورد استفاده در پرتاب ماهواره به مدار زمین، می تواند برای ساختن موشک های بالستیک قاره پیما که قادر به هدف گرفتن ایالات متحده باشد نیز کاربرد داشته باشد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران از هرگونه فعالیت مرتبط با طراحی موشک های بالستیک که قادر به حمل كلاهک هسته ای باشد منع شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود