انتقاد فعالان سیاسی از جای خالی احزاب در ساختار سیاسی ایران

انتقاد فعالان سیاسی از جای خالی احزاب در ساختار سیاسی ایران
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز پنجشنبه ۵ مردادماه ۱۳۹۶، حزب ندای ایرانیان کنگره سراسری خود را در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار کرد. این حزب سیاسی که رویکردی اصلاح طلبانه دارد در نیمه سال ۱۳۹۳ مجوز فعالیت گرفت.

صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان طی سخنانی از اینکه احزاب در جدول‌بندی‌های سیاسی قدرت در ایران جایگاه ویژه‌ای ندارند انتقاد کرد. او از جمله گفت: «اگر بخواهیم ایران، ایران شود باید بپذیریم و تلاش کنیم و گام‌هایی که نیاکان ما نرفتند برویم. باید جایگاه حزب را در جامعه و نظام سیاسی تحکیم کنیم.»

فقدان احزاب سیاسی دوامدار و جدی که از برنامه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار باشند و گردش قدرت بر اساس ارائه این برنامه‌ها و رقابت در انتخابات آزاد و دمکراتیک صورت گیرد، سال‌ها است که به بحث داغی بین فعالان سیاسی و مدنی ایران و حتی گرایش‌هایی از حکومت تبدیل شده، اما هنوز دست‌آورد ملموسی نداشته است.

آقای خرازی در سخنان خود با بیان اینکه «امروز حزب در جامعه ما دارای موقعیت ویژه‌ای نیست»، اضافه کرد که «باید به گونه‌ای بیندیشیم که نسل آینده ما، نسل کنشگری در تمام مناسبات سیاسی در بستر احزاب سیاسی باشد.»

در این نشست محمد رضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید در مجلس، به انتقادهایی که از شورای عالی سیاست‌گذاری به عنوان حرکت جبهه‌ای و عاملی برای تضعیف احزاب سیاسی شده بود پاسخ داد و حضور احزاب در این شورا را مثبت دانست.

با این حال آقای عارف ضمن آنکه حرکت جبهه‌ای را برای شکل گیری گفتمان اصلاحات ضروری دانست اما تاکید کرد که: «حرکات جبهه‌ای نمی‌تواند مادام‌العمر باشد، باید به سمت تحزب پیش برویم، فرد با جبهه رای می‌آورد اما فردا یادش می‌رود.»

رپیس فراکسیون امید به تجربه مجلس دهم اشاره کرد و گفت: «مشکلی که در مجلس دهم داشتیم همین بود. کسانی که اگر در لیست امید نبودند، رای نمی‌آوردند، وقتی انتخاب شدند ساز جدایی کوک کردند.»

فعالان سیاسی منتقد در ایران به رویدادهای قبل و بعد از هر انتخابات اشاره می کنند که به جای احزاب، افراد و گروه‌های صاحب نفوذ و به اصطلاح «پدرخوانده‌های سیاسی» تعیین کننده مسیر سیاسی و اقتصادی کشور هستند و چون برنامه و نظم حزبی و تشکیلاتی وجود ندارد، در عمل هیچگونه نظارت و پاسخگوئی مستمر و مشخصی نیز برای صاحبان قدرت به وجود نخواهد آمد.

در ایران احزاب سکولار و اپوزیسیون حکومت اجازه فعالیت ندارند و گرایش‌های داخل حکومت از جمله اصلاح‌طلبان نیز بارها پس از تشکیل حزب، بنا به مصالح سیاسی روز احزابشان منحل شده و در فضای مساعد دیگری ناچار به اعلام احزاب جدید شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود