مجرمانه بودن همجنسگرایی در ۷۲ کشور جهان؛ در ۸ کشور مجازات اعدام

مجرمانه بودن همجنسگرایی در ۷۲ کشور جهان؛ در ۸ کشور مجازات اعدام
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روابط همجنسگرایانه در حال حاضر در ۷۲ کشور جهان عملی مجرمانه است و در ۸ کشور نیز می تواند به مجازات اعدام بیانجامد.

روزنامه گاردین بمناسبت پنجاهمین سالگرد جرم زدایی از همجنسگرایی در بریتانیا درمقاله ای گزارش سازمان بین المللی همجنسگرایان (ILGA) را درباره وضعیت حقوق همجنسگرایان در جهان منتشر کرده است.

۵۰ سال از جرم زادیی از همجنسگرایی در بریتانیا می گذرد با این حال بریتانیا در این زمینه پیشگام نبود، ۲۰ کشور پیش از بریتانیا از جمله فرانسه، بلژیک، هلند، برزیل و آرژانتین پیش از بریتانیا و قبل از ۱۹۰۰ میلادی از همجنسگرایی جرم زدایی کرده بودند.

در ۷۱ کشور روابط همجنسگرایان تحت عنوان «اعمال مخالف طبیعت» و بر اساس قوانینی چون خیانت و خشونت علیه زنان با مجازات زندان در پی دارد . با این حال وضعیت در مصر کمی متقاوت است. روابط همجنسگرایانه قانونی است اما با این حال بر اساس نقض اصول اخلاقی بشدت افراد همجنسگرا بشدت مورد پیگرد قرار می گیرند. > Gay relationships are still criminalised in 72 countries, report finds https://t.co/IPNoZSlKEA

— The Guardian (@guardian) July 27, 2017

جنوب و شرق آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا برخورد سختگیرانه تری با همجنگسرایان دارند و اروپای غربی و نمیکره غربی مدارای بیشتری با این موضوع دارند.

روزنامه گاردین نوشته است که در ایران، عربستان سعودی، سودان و یمن و بر اساس شریعت اسلام، در حال حاضر همجنسگرایی با مجازات مرگ همراه است. (درباره قوانین ایران باید گفت قانون بسیار پیچیده تر است و قانونی با مضمون اعدام همجنسگرایان وجود ندارد و همچنین قوانین موجود برای زنان و مردان و فاعل و مفعول تفاوت قائل شده است. همچنین تاکنون فردی در ایران به اتهام همجنسگرایی اعدام نشده است.) مجازات مرگ برای همجنسگرایان در بخش هایی از سومالی، شمال نیجریه اجرا می شود. در بخش هایی از سوریه و عراق که دولت قانونی وجود ندارد از جمله قلمرو داعش نیز این مجازات اعمال می شود.

Today marks the 50-year anniversary of the part-decriminalisation of homosexuality in the UK pic.twitter.com/NnBW7HOmXj

— Sky News (@SkyNews) July 27, 2017

با اینکه بطور بالقوه مجازات مرگ در پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، قطر و موریتانی هم وجود دارد اما شواهد نشان می دهد که این مجازات اعمال نمی شود.

در کل ۱۲۰ کشور از همجنسگرایی جرم زدایی کرده اند با این حال نمی توان همه این کشورها را با عنوان «لیبرال» طبقه بندی کرد. برای مثال روسیه اخیر قوانینی برای عدم گسترش همجنسگرایی وضع کرده است.

با این حال روند پذیرش روابط همجنسگرایانه در برخی کشورها از جمله کنیا، زیمبابوه، تونس و بوتسوانا بهبود یافته است.

در لحظه تنظیم این گزارش ۲۶ کشور نیز ازدواج همجنسگرایان را پذیرفته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت اوگاندا لایحه اعدام همجنسگرایان را به پارلمان می‌برد

ثروتمندترین زن ویتنام به اعدام محکوم شد؛ زنی که با دکه‌داری از فرش به عرش رسید

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است