مقتدی صدر با ولیعهد عربستان دیدار کرد

مقتدی صدر با ولیعهد عربستان دیدار کرد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مقتدی رئیس جریان صدر عراق با محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان دیدار کرد.

دفتر مقتدی صدر اعلام کرد دیدار این رهبر شیعه عراقی در پاسخ به دعوت رسمی ولیعهد عربستان سعودی در کاخ السلام جده انجام شده است. خبرگزاری رسمی عربستان هم نوشت در جریان این دیدار، روابط عربستان سعودى و عراق و برخى مسائل مورد توجه مشترك مورد بررسى قرار گرفت.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای ارتش عراق کنترل شهر موصل را از دست داعش خارج کرده و عربستان به رغم وجود اختلاف با دولت بغداد، بر مبارزه با «تروریسم» تأکید دارد.

حدود یک ماه پیش و در بحبوحه ائتلاف عربستان و چند متحد عرب آن علیه قطر، حیدر عبادی نیز از عربستان دیدار کرده بود. مقام‌های سعودی در هنگام دیدار نخست وزیر عراق از نفوذ ایران در منطقه و حمایت آن از گروه شیعه حشد الشعبی ابراز نگرانی کرده بودند.

مواضع سیاسی مقتدی صدر تاکنون کمابیش به ایران نزدیک بوده است، اما ایران تاکنون به دیدار این روحانی بانفوذ شیعه از عربستان واکنشی نشان نداده است. اخیرا در پی بالا گرفتن تنش میان ایران و عربستان، مقتدی صدر خواستار گفتگو میان دو کشور شده بود. برخی تحلیل‌گران بر این باورند که رفتار مقتدی صدر در چهارچوب سیاست کلی عراق در میانه تنش های اخیر منطقه، مبنی بر رعایت اعتدال و پرهیز از جبهه‌گیری مستقیم به نفع ایران، عربستان یا قطر است.

مقتدی صدر چند ماه پیش نیز در پی اختلاف با دولت مرکزی عراق و حمله هوادارانش به منطقه سبز بغداد خبرساز شده بود.

در مورد #مقتداصدر و #محمدبن‌سلمان؛#عرفات وسط جنگ اومد تهران و سرراه رفت بغداد #صدام رو بغل کرد گفت #خمینی دوست ماست ولی شما برادر ما هستید! pic.twitter.com/hiColUKzTh

— Reza Hoonejani (@Rezahoonejani) 30 juillet 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدایی مقتدی صدر از ایران؛ چرا و چگونه؟

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند