گزارش آمریکا از تلفات نظامیان افغان: ۲۰ کشته در روز

گزارش آمریکا از تلفات نظامیان افغان: ۲۰ کشته در روز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تنها در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی، مجموعا ۲۵۳۱ نیروی امنیتی افغانستان کشته و ۴۲۳۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند، آماری که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تقریبا تغییری نکرده است. «سیگار» (SIGAR) یا «اداره کل بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان»، نهاد نظارتی وابسته به کنگره آمریکا که این آمار را در گزارشی منتشر کرده، می‌نویسد که این اطلاعات را مقام‌های دولتی افغانستان در اختیار مسئولان ارتش آمریکا قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش دیگری که «سیگار» در ماه فوریه منتشر کرد، در ده ماه نخست سال ۲۰۱۶ دست کم ۶۷۸۵ سرباز ارتش و مأمور پلیس افغان کشته شده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که به طور میانگین روزانه ۲۰ سرباز و پلیس در افغانستان کشته می‌شوند.

فرماندهان منطقه‌ای ارتش آمریکا تا کنون بارها درباره سختی کار نظامیان افغان در نبرد با طالبان و آسیب‌پذیری پاسگاه‌ها و پست‌های بازرسی دولتی هشدار داده‌اند. به گفته افسران آمریکایی، سربازانی که در پست‌های بازرسی خدمت می‌کنند، ۱۰ برابر بیشتر از نیروهای دیگر در معرض خطر حمله دشمن قرار دارند. تنها در یک هفته گذشته ۳۰ سرباز افغان در حمله ستیزه‌جویان طالبان به پست بازرسی دولتی در ولایت قندهار جان خود را از دست دادند.

با این همه، دولت افغانستان بر حفظ پست‌های بازرسی به عنوان نشانه‌ای از حضور خود به ویژه در مناطق دورافتاده اصرار دارد.

در گزارش «سیگار» همچنین از قول فرماندهان آمریکای مستقر در افغانستان آمده که نبرد نیروهای دولتی افغان با شورشیان تقریبا به «بن‌بست» رسیده است. دولت هم اکنون کنترل نزدیک به ۶۰ درصد از ۴۰۷ ولسوالی کشور را در کنترل خود دارد، اما شورشیان بر ۱۱ ولسوالی مسلط هستند و در ۳۴ ولسوالی دیگر هم نفوذ دارند.

شورشیان بیشتر در ولایات جنوبی یعنی هلمند، قندهار، ارزگان و زابل و در برخی مناطق شمالی از جمله قندوز حضور دارند.

حدود سه میلیون نفر از مردم افغانستان، یعنی کمتر از یک دهم جمعیت ۳۴ میلیونی این کشور در مناطق تحت کنترل یا تحت نفوذ شورشیان و ۲۱ میلیون نفر دیگر در مناطق تحت کنترل یا نفوذ دولت زندگی می‌کنند.

آمریکا قرار بود برای تقویت نیروهای ارتش خود که در افغانستان حضور دارند، چهار هزار سرباز تازه‌نفس به افغانستان گسیل کند، اما اعزام این نیروها تا زمان اعلام سیاست بلند مدت ایالات متحده برای منطقه، به تعویق افتاده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

طالبان با «ابراز ناراحتی» از قطعنامه شورای امنیت معرفی نماینده ویژه را «غیرضروری» دانست