تازه‌ترین تحقیقات: انتقال ویروس زیکا با بوسه بعید است

تازه‌ترین تحقیقات: انتقال ویروس زیکا با بوسه بعید است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

طبق نتایج جدیدترین مطالعات صورت گرفته بر روی گروهی از میمون‌ها، ویروس زیکا نمی‌تواند از طریق یک بوسه ساده منتقل شود. این ویروس تنها از طریق نیش پشه و یا رابطه جنسی منتقل می‌شود.

ویروس زیکا که نخستین بار در برزیل مشاهده شد باعث تولد نوزادانی با سر کوچک می شود و رشد مغزی نوزادان مبتلا به آن بر اثر نارسایی موسوم به میکروسِفالی محدود می شود.

طبق جدیدترین تحقیق در این باره، بزاق دهان نمی‌تواند حامل موثری برای این ویروس باشد. توماس فریدریش از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ویسکانسین آمریکا می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که بوسیدن یا استفاده مشترک از کارد و چنگال خطر کمی در این رابطه دارد.»

این محقق به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «تنها زمانی این موضوع درست نیست که فرد مبتلا به زیکا بسیار بسیار مریض احوال باشد و میزان بسیار زیادی ویروس در بدن و مایعات بدنی او باشد. چراکه تنها یک نمونه از این مورد دیده شده است و ما انتظار داریم که این موضوع بسیار نادر باشد.»

اشاره آقای فریدریش به موردی بود که سال گذشته درباره مردی در ایالت یوتای آمریکا اتفاق افتاد. این مرد در زمانیکه از پدرش نگهداری می‌کرد به ویروس زیکا مبتلا شد. این مرد هرگز به خون و یا سایر مایعات بدنی پدرش که در نهایت درگذشت، دست نزده بود.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا، آزمایش‌های پزشکی غلظت بالایی از ویروس زیکا را در خون پدر این مرد نشان می‌داد که در حدود ۱۰۰ هزار برابر بیشتر از بیماران دیگر بود.

فریدریش و تیم همراه او در ادامه تحقیقات خود به دنبال پاسخ این پرسش بودند که آیا زیکا می‌تواند از طریق بزاق یک فرد آلوده منتقل شود؟

آن‌ها دو نمونه آزمایش را انجام دادند و نتایج آن را در مجله نیچر کامیونیکیشن منتشر کرد. در نخستین آزمایش، این گروه ویروس زیکا را به‌طور مستقیم به لوزه‌های سه میمون ماکاک منتقل کردند تا نشان دهند که از لحاظ نظری این ویروس از طریق تماس دهانی می‌تواند منتقل شود. هر سه میمون مبتلا شدند.

سپس این گروه، از بزاق گروه‌های مختلفی از میمون‌ها که با ویروس زیکا آلوده شده بودند نمونه‌هایی برداشتند و این نمونه‌ها را به لوزه‌های پنج میمون‌ سالم منتقل کردند. هیچ یک از این پنج میمون به ویروس زیکا مبتلا نشد.

میمون‌هایی در این تحقیق انتخاب شدند که از لحاظ جسمی و ژنتیکی بسیار شبیه انسان هستند.

ویروس زیکا در حدود دو هفته در خون و بزاق افراد آلوده باقی می‌ماند اما این ویروس می‌تواند برای ماه‌ها در شیر مادر و یا اسپرم باقی بماند.

فردریش در اینباره می‌گوید: «بنابراین انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی و یا شیردهی ممکن است گرچه سطح خطر همچنان نامشخص است.»

زمانیکه ویروس زیکا در اواسط سال ۲۰۱۵ در مقیاس وسیع پخش شد، بیش از یک و نیم میلیون نفر به این ویروس آلوده شدند که اغلب آن‌ها در برزیل و سایر کشورهای واقع در آمریکای جنوبی بودند.

این ویروس در اغلب افرادی که مبتلا می‌شوند نشانه‌ای بروز نمی‌دهد اما ویروس زیکا برای جنین بسیار خطرناک شناخته شده است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲ هزار ۲۰۰ کودک مبتلا به میکروسفالی مرتبط با ویروس زیکا به دنیا آمده‌اند. خیلی از نوزادان هم پیش از تولد به‌خاطر این ویروس مرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف شواهدی از قدیمی‌ترین بوسه جهان؛ انسان‌ها ۴۵۰۰ سال پیش هم یکدیگر را می‌بوسیدند

ویروس زیکا دیگر تهدیدی اضطراری در مقیاس جهانی نیست

ویروس زیکا چیست؟