ظریف: پیمان شکنی آمریکا در برجام بی پاسخ نخواهد ماند

ظریف: پیمان شکنی آمریکا در برجام بی پاسخ نخواهد ماند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزیر امور خارجه ایران اذعان کرد به تحریمهای جدید تحمیل شده علیه تهران پاسخ حقوقی و قطعی خواهیم داد.
محمد جواد ظریف که در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در استانبول حضور یافته بود، در جواب به سوالهای خبرنگاران نسبت به تحریم های اخیر اظهار کرد تهران پاسخی حقوقی و قاطع، متناسب با این تحریمها خواهد داد. ظریف همچنین ادعا کرد این تحریمها نشانه بدعهدی آمریکا نسبت به برجام است. به گفته وی این تحریمها از سوی هیات نظارت بر برجام و وزارت امور خارجه در دست بررسی می باشند.
پیش تر هیات نظارت بر برجام با اتخاذ تصمیمی ۱۶ بندی به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران واکنش نشان داده بود.
تحریم شش مورد از شرکتهای ایرانی از جمله تحریمهای اخیر اعمال شده واشنگتن علیه تهران هستند؛ این شرکتها در پیشبرد تولید موشک ماهواره بر ایران که اخیرا به فضا فرستاده شد، نقش داشتند و به همین دلیل از سوی دفتر کنترل سرمایه داری دارایی های خارجی آمریکا تحریم شده اند.
با وجود اینکه دونالد ترامپ در خلال مناظره های انتخاباتی اش و قبل از پیروزی قطعی در انتخابات حملات زیادی به توافق برجام کرده بود و آن را یکی از بدترین توافقات صورت گرفته توسط آمریکا دانسته، اما با نشستن بر کرسی ریاست جمهوری از حملات تندش به این توافق کاسته شد و تنها به بررسی سختگیرانه اجرای مفاد این توافق از سوی ایران تاکید کرد. با این حال واشنگتن تقریبا یک هفته پس از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای، تحریم های جدیدی را علیه تهران وضع کرد. دونالد ترامپ هم در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت اگر ایران در جریان گزارش سه ماه آینده (سپتامبر) در ارتباط با پایبندی به برجام، به تعهدش عمل کرده باشد، او شگفت زده خواهد شد.
توافق هسته ای ایران معروف به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضای ایران و شش قدرت برتر دنیا از جمله آمریکا رسید، که بر اساس متن این توافق محدودیتهایی در برنامه هسته ای ایران اعمال گردید.

از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز سه شنبه در واکنش به تحریمهای اخیر واشنگتن گفت که از رئیس کمیسیون امنیت مجلس خواسته شده است تا طرح جامع و قانونی جدیدی را در مقابله با این تحریمها هفته ی آینده به صحنه علنی مجلس ارائه کند.
او در ادامه تصریح کرد که ایران شکایت خود را نسبت به تحریمهای جدید واشنگتن علیه تهران به کمیسیون مشترک نظارت بر برجام ارسال کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مایک پنس: اروپا باید بین ما و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند

هیات نظارت بر اجرای برجام: تصمیماتی در ۱۶ بند علیه تحریم‌های آمریکا اتخاذ شد

آمریکا: ایران به برجام پای‌بند بوده اما اجرای سخت‌گیرانه‌تر دنبال خواهد شد