دونالد تاسک در دادگاه، برای شهادت درباره حادثه سقوط هواپیمای رئیس‌جمهوری لهستان

دونالد تاسک در دادگاه، برای شهادت درباره حادثه سقوط هواپیمای رئیس‌جمهوری لهستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی برای شهادت درباره حادثه سقوط هواپیمای رئیس‌جمهوری لهستان روز پنجشنبه در دادگاهی در ورشو، پایتخت حاضر شد. احضار رئیس شورای اروپایی به دادگاه در ادامه تحقیقاتی صورت می‌گیرد که به دنبال یافتن علت و چگونگی سقوط این هواپیماست.

به گفته دادستان‌های پرونده در این جلسه قرار بود از دونالد تاسک که در آن زمان نخست‌وزیر لهستان بود درباره ناکامی دولت در تشخیص هویت آن دسته از قربانیان این حادثه سوال شود که به اشتباه در گورهای دیگری دفن شده‌اند.

یاروسلاو کاچینسکی، برادر رئیس جمهوری سابق که جانشین او شد دونالد تاسک را متهم کرده که در سقوط هواپیمای حامل برادرش نقش داشته است. این در حالی است که رئیس شورای اروپایی این اتهام را رد می‌کند.

یاروسلاو کاچینسکی بارها مسئولیت سیاسی این فاجعه را متوجه دونالد تاسک دانسته است. او دو هفته پیش در یک نطق پارلمانی به شدت نمایندگان مخالف دولت را در خصوص این حادثه آماج انتقا‌د قرار داد و آنها را مسبب از بین رفتن برادرش خواند.

از سوی دیگر دولت لهستان طی سال‌های گذشته همواره روسیه را متهم کرده که با جلوگیری از دسترسی به شواهد و تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما مانع از انجام تحقیقات جامع درباره این حادثه شده است.

هواپیمای حامل لخ کاچینسکی، رئیس‌جمهوری وقت و هیات همراه شامل ۹۵ مقام بلندپایه دهم آوریل ۲۰۱۰ عازم روسیه بود که به طرز مشکوکی سقوط کرد. آنها برای شرکت در مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد «کشتار کاتین» عازم روسیه بودند اما به مقصد نرسیدند. در کشتار کاتین بیش از بیست هزار لهستانی بدست پلیس مخفی شوروی کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند

ارائه طرح احیای حاکمیت قانون در لهستان؛ آیا ورشو به حقوق از دست رفته در اتحادیه اروپا دست می‌یابد؟