تهران خود را برای مراسم تحلیف رئیس جمهور آماده می‌کند

تهران خود را برای مراسم تحلیف رئیس جمهور آماده می‌کند
Copyright 
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم در ایران اگرچه از نظر سنت برگزاری با مراسم دوره‌های قبل یکسان است، اما از نظر مهمانان خارجی شرکت کننده بی‌سابقه است.

بنا به گزارش پایگاه خبررسانی مجلس (خانه ملت)، از مدتها قبل ستاد برگزاری مراسم تحلیف برای دعوت از مهمانان خارجی، با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی از مقامات دفتر ریاست‌جمهوری در وزارت خارجه تشکیل شده است.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور می گوید در این مراسم قرار است ۸ رئیس جمهور و ۱۹ رئیس مجلس و نیز دست کم ۹۲ هیات عالی رتبه خارجی شرکت کنند.

علاوه بر برخی روسای جمهور کشورها، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلندپایه ترین مقامی است که در این مراسم شرکت می کند.

حضور خانم موگرینی از دید ناظران به نوعی حضور رهبران اتحادیه اروپا دراین مراسم و بیش از هرچیز مربوط به اهمیت نقشی است که حسن روحانی در دور اول ریاست جمهوری خود در ارتباط با دست‌یابی به توافق هسته ای (برجام) داشته، نقشی که به نظر می رسد همچنان ناتمام است و سرنوشت برجام به سیاست های دور دوم ریاست جمهوری او نیز وابسته است.

نماینده مجلس #آلمان: حضور #موگرینی در مراسم تحلیف روحانی در تناقض با خواست آمریکا برای انزوای ایران است pic.twitter.com/hlr74roKdG

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) 4 août 2017

تدارک گسترده مراسم تحلیف با حضور مهمانان و هیات‌های متعدد بین المللی، در حقیقت تلاشی در جهت تقویت جایگاه حسن روحانی و سیاست خارجی او در شرایطی است که از میان کشورهای گروه ۱+۵ تنها ایالات متحده به برداشتی متفاوت از برجام و اعمال تحریم های جداگانه علیه جمهوری اسلامی ایران روی آورده است. پیش از این نیز برخی مقامات جمهوری اسلامی از ضرورت بهره‌برداری از سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مقابله با فشارهای آمریکا سخن گفته‌اند.

تقویت جایگاه بین المللی آقای روحانی در عین حال کمک به تقویت او در عرصه داخلی نیز هست و گرایش‌های اصلاح طلب و معتدل حکومت در مجلس و در دستگاه دولت از آن استقبال می‌کنند.

رئیس جمهوری پس از مراسم تحلیف موظف است ظرف دو هفته اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی کند و مجلس نیز یک هفته فرصت دارد تا پس از بررسی فهرست وزیران پیشنهادی، در مورد رای اعتماد به آنها تصمیم بگیرد.

با این حال شواهد موجود حاکی از آن است که آقای روحانی قصد دارد مانند دوره قبل ریاست جمهوری، فهرست کابینه خود را بلافاصله پس از انجام مراسم تحلیف تقدیم مجلس کند.

دو مساله مهم و حساس در مورد کابینه جدید، جوانگرایی و حضور زنان در هیات وزیران است، اما اظهار نظرهای متفاوت در این زمینه نشان می دهد که کابینه دوم حسن روحانی از این نظر با انتظارهایی که مطرح شده فاصله دارد.

New post in مطالبات زنان: ‘خبری از وزیر زن در کابینه دوازدهم نیست’

طیبه سیاووشی، عضو فراکسیون زنان مجلس در باره ت… https://t.co/QC47Ab5UWL

— WomenDemands (@WomenDemands) 4 août 2017

طیبه سیاوشی نایب رئیس فراکسیون زنان در مجلس، روز جمعه ۱۳ مردادماه در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته: «در حال حاضر تنها معاونت امور زنان و خانواده به زنان سپرده شده و خبری از وزیر زن نیست.» او اضافه کرد: «رئیس جمهور یک سری دلایلی را مطرح می کنند که عمده ترین آن این است که بخش سنتی جامعه مخالف حضور پررنگ زنان در عرصه اجرایی است، یا اینکه افرادی مخالف بوده اند.»

بنا به اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس، اولین جلسه مجلس شورای اسلامی بعد از مراسم تحلیف، روز سه‌شنبه ۱۷ مردادماه برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا