پاسخ عبادی به مقتدی صدر: حشدالشعبی منحل نمی شود

پاسخ عبادی به مقتدی صدر: حشدالشعبی منحل نمی شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق احتمال انحلال نیروهای حشدالشعبی (نیروهای داوطلب و مردمی) در این کشور را رد کرد و گفت «حشد الشعبی برای عراق است و منحل نخواهد شد.»

موضع گیری آقای عبادی پاسخی منفی به مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه و نزدیک به ایران محسوب می شود که چند روز پس از سفرش به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، خواستار انخلال و برچیده شدن نیروهای حشدالشعبی شده بود.

مقتدی صدر با گرایش های ملی گرایانه ای که از خود نشان می دهد معتقد است که شبه نظامیان حشدالشعبی باید منحل و در ارتش عراق ادغام شوند.

نیروهای حشدالشعبی در مبارزه با داعش به ارتش و پلیس عراق یاری می رسانند و در نبرد بازپس گیری شهر موصل از دست شرکت داشتند.

سفر هفته پیش مقتدی صدر به عربستان بسیاری از تحلیلگران را شگفت زده کرد. آقای صدر که خواستار کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت و نیز انحلال حشدالشعبی عراق است خود از حمایت ایران برخوردار بوده است.

تهران همواره در معادلات منطقه‌ای خود و در مقابله با داعش و همچنین نفوذ عربستان سعودی در عمق استراتژیک خاورمیانه، به نظام مستقر در دمشق و حشدالشعبی در عراق به عنوان دو عنصر کلیدی می نگرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر عراق فرمان ادغام حشدالشعبی در ارتش را صادر کرد

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند