حاشیه‌های مراسم تحلیف؛ از سلفی های نمایندگان تا غیبت شخصیتها

حاشیه‌های مراسم تحلیف؛ از سلفی های نمایندگان تا غیبت شخصیتها
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چگونگی برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی ایران و حضور مهمانان خارجی در این مراسم، با حاشیه‌هایی همراه بود که در شبکه های اجتماعی بازتابی گسترده داشت.

سبقت گرفتن برخی مقامات و نمایندگان مجلس برای عکس دسته جمعی و سلفی گرفتن با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها واکنش‌های طنزآمیز کاربران شبکه های اجتماعی را بر نیانگیخت، بلکه برخی از مسئولان نیز به دلایل متفاوت به تقبیح این کار پرداختند و یکی از نمایندگان سلفی بگیر نیز از مردم عذرخواهی کرد.

حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در توییتی نوشته «مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است». حجت‌الاسلام داود مهدویزادگان، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی نیز با انتشار یادداشتی در خبرگزاری فارس نوشته که «این کار ظهور و بروز غرب زدگی است. حرکت سخیفی بود، یعنی به هر حال نماینده مردم بودند و یک تحقیر برای خود ملت بود.»

فرج‌الله رجبی نماینده اصلاح طلب از شیراز نیز که از جمله سلفی بگیران بود به دلیل آنچه «مکدر شدن خاطر مردم» و «نقض شان نمایندگی» نامیده از مردم عذرخواهی کرد.

با این حال همایون یوسفی نماینده دیگر مجلس با رد این انتقادها عکس یادگاری گرفتن در مراسم تحلیف را طبیعی دانسته و گفته است «این عکس، کاملا طبیعی بود. در حاشیه جلسات رسمی چنین عکس‌هایی گرفته می‌شود و نباید این مسئله را این‌قدر بزرگ کرد.»

اما از دیگر حاشیه‌های مراسم تحلیف، توجه به غایبان این مراسم از جمله محمد خاتمی، ابراهیم رئیسی، محمود احمدی نژاد و محمد باقر قالیباف بود که به جز محمد خاتمی دیگران در مراسم تنفیذ حضور داشتند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه مهمانان مراسم تحلیف دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی با مهمانان دور دوازدهم، غیبت تقریبا کامل مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را برجسته و از دلیل آن یعنی تیره شدن روابط سیاسی با این کشورها یاد کردند.

بسیاری از کاربران نیز از دعوت نکردن مولوی عبدالحمید، از جمله رهبران مذهبی سنی‌های ایران به مراسم تحلیف انتقاد کرده‌اند.

مولانا عبدالحمید: مجلس شورای اسلامی، آقای لاریجانی و هیات رئیسه مجلس برای حضور در مراسم #تحلیف از ما دعوتی به عمل نیاوردند. – پایش‌نیوز pic.twitter.com/hRFGxVy6E9

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) August 5, 2017

یکی از انتقادهای دیگر مربوط به زیر سئوال بردن اعتبار قانونی مراسم تحلیف، مطابق با مواد قانون اساسی، به خاطر حضور تنها ۸ نفر از اعضای شورای نگهبان است. اما سام سوادکوهی عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری میزان این انتقاد را رد کرده و گفته است: «با توجه به اینکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی پیرامون ضرورت حضور تمامی اعضای شورای نگهبان در جلسه تحلیف، الزامی تعیین نکرده است، بنابراین حضور اکثریت اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف، به معنای رسمیت و اعتبار قانونی این مراسم بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند