رئیس کل ستاد نیروهای مسلح در ترکیه؛ مسائل امنیتی یا همه‌پرسی کردستان عراق؟

رئیس کل ستاد نیروهای مسلح در ترکیه؛ مسائل امنیتی یا همه‌پرسی کردستان عراق؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش تحلیلی

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران صبح روز سه شنبه ۲۴ مرداد ماه (۱۵ اوت) در راس هیاتی عالی‌رتبه و در اولین سفر خارجی خود بعنوان بلندپایه‌ترین مقام نظامی ایران وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد. آقای باقری را در این سفر شماری از نظامیان بلندپایه ایران از جمله محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه همراهی می کنند.

سرلشکر باقری که به دعوت رسمی «حلوصی آکار» همتای ترک خود وارد آنکارا شده است هدف از سفرش را «تحولات منطقه‌ای و مسائل امنیتی و مرزی دو کشور و مقابله با تروریسم» عنوان کرده است، موضوعاتی که هم برای آنکارا و هم تهران، بخصوص در شرایط فعلی از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.

با وجود اهمیت فوق و برغم اشتراکات و تضاد منافع استراتژیک دو کشور ایران و ترکیه در معادلات خاورمیانه و خصوصا جنگ داخلی عراق و سوریه، موضوعی که می تواند برای دو کشور همسایه خصوصا در درازمدت از اولویت و اهمیتی بسیار بالاتر برخوردار باشد موضوع برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق است.

تهران و آنکارا اگرچه مواضعی متضاد بر سر ماندن یا نماندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بر سر قدرت دارند اما به نظر می رسد با ورود روسیه به بحران سوریه مواضعشان در قبال این بحران نزدیکتر شده است. اما اشتراک قوی‌تری که دو کشور همسایه ایران و ترکیه دارند موضوع اقلیت کردها در خاک ایران و ترکیه و نیز در ورای مرزهای این دو کشور در سوریه و عراق است. آنکارا و تهران هیچکدام موافق پاگرفتن احزاب و گروه‌های کرد، نه در درون و نه در خارج از مرزها در همسایگی خود، نیستند.

از همین رو، ترکیه با قدرت گرفتن کردهای مسلح سوریه در جنگ داخلی این کشور نه تنها به شدت مخالفت می ورزد بلکه گاه و بیگاه به آنهایی که با جهادگرایان افراطی می جنگند حمله می برد. از سوی دیگر آنکارا مخالف سرسخت برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق در سوم مهر (۲۵ سپتامبر) و تشکیل یک کشور مستقل کردنشین در جوار مرزهای خود است.

موضع تهران در قبال اقلیم خودمختار کردستان عراق با ترکیه کاملا همسو است. مقامات سیاسی و نظامی ایران بارها با برگزاری این همه پرسی مخالفت کرده‌اند، موضعی که رویکرد رسمی دولت حیدر عبادی، نخست وزیر دولت مرکزی عراق در بغداد نیز هست.

دور از انتظار نیست که سرلشکر محمد باقری در آنکارا و در دیدار با همتای ترک خود در پشت درهای بسته علاوه بر مسائل مربوط به امنیت دو کشور؛ از حفظ امنیت داخلی و مرزی گرفته تا مقابله با داعش، دشمنی که امروزه به دشمن مشترک دو کشور ایران و ترکیه بدل شده است، به موضوع همه پرسی و استقلال احتمالی اقلیم کردستان عراق نیز خواهند پرداخت، موضوعی که در فهرست منافع استراتژیک بلندمدت دو کشور تا سالیان سال اهمیت ژئوپلیتیک خود را از دست نخواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پس از روس‌ها و اوکراینی‌ها؛ ایرانیان سال گذشته میلادی بیشترین مجوز اقامت در ترکیه را دریافت کردند

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود