بریتانیا در سودای نظام گمرگی 'جدید، نوآورانه و ناآزموده' با اتحادیه اروپاست

بریتانیا در سودای نظام گمرگی 'جدید، نوآورانه و ناآزموده' با اتحادیه اروپاست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

لندن در قالب مذاکرات برای خروج از اتحادیه اروپا سودای پیشنهاد نظام گمرگی جدیدی را به این اتحادیه دارد که بارزترین نکته نهفته در آن عدم دریافت تعرفه گمرگی از محصولات وارداتی از اتحادیه اروپا خواهد بود.

دولت بریتانیا در سندی که اخیراً منتشر کرده با در نظرداشت منافع خود به این موضوع، یعنی «مرز نامحسوس گمرگی» با اتحادیه اروپا پرداخته است.

این سند یا مقاله همچنین به احتمال «اتحاد موقت گمرگی» بریتانیا با اتحادیه اروپا پس از خروج از اتحادیه در سال ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی می پردازد.

بریتانیا اعلام کرده است که پس از خروج از اتحادیه اروپا از «اتحاد گمرگی» و به عبارتی از منطقه تجاری بدون تعرفه با این اتحادیه نیز خارج خواهد شد.

این تصمیم لندن، صاحبان شرکت‌ها و تجارت ها را نگران و مشوش کرده است و آنها خواهان شفافیت بیشتر بریتانیا در خصوص نظام گمرکی جدیدی هستند که از قرار معلوم لندن در پی آن است.

بر اساس سندی که دولت بریتانیا در ۱۵ اوت منتشر کرده است لندن احتمالا به بروکسل پیشنهاد تشکیل «اتحاد موقت گمرگی» را خواهد داد و همزمان به مذاکرات بین المللی تجاری و گمرگی خود خواهد پرداخت، کاری که به تنهایی و تا زمانی که عضو اتحاد گمرکی با اتحادیه اروپاست نمی تواند بدان مبادرت ورزد.

در واکنش به پیشنهاداتِ تلویحی گمرگی لندن که سخت در پی حفظ منافع اقتصادی و تجاری خود پس از خروج از اتحادیه اروپاست، به نظر می رسد آنچه برای بروکسل اولویت دارد موضوع حقوق شهروندان کشورهای عضو اتحادیه است که در بریتانیا ساکن هستند.

گای ورهوفشتات، مذاکره کننده ارشد پارلمان اتحادیه در موضوع برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در توییتی نوشته است: «بودن یا نبودن در اتحادیه گمرکی و مرزهای نامرئی، خیالی است. آنچه ضروری است؛ حفاظت از حقوق شهروندان و مذاکرات مربوط به پرداخت هزینه‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.»

To be in & out of the Customs Union & “invisible borders” is a fantasy. First need to secure citizens rights & a financial settlement

— Guy Verhofstadt (@GuyVerhofstadt) August 15, 2017

به نظر می رسد آنچه پیش از اتخاذ هر تصمیمی، چه گمرگی و چه حقوق شهروندان اتحادیه اروپا در بریتانیا، باید روشن و شفاف شود هزینه طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپاست که لندن ملزم به پرداخت آن است.

آنچه جای تردید ندارد این است که لندن در پی حفظ حداکثری منافع خود چه گمرگی و تجاری و چه ورود و خروج و اقامت اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خاک خود است.

See related article https://t.co/lKKNYYenfs

— Guy Verhofstadt (@GuyVerhofstadt) August 15, 2017

پیام بروکسل در سایه اتخاذ چنین رویکردی به لندن این است که بریتانیا نمی تواند در مذاکرات برکسیت تمامی منافع مورد نظر خود را تامین کند و لاجرم باید امتیازاتی را هم واگذار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت