فرش قرمز زیر پای مدل‌های افغان با وجود تهدیدات طالبان و داعش

فرش قرمز زیر پای مدل‌های افغان با وجود تهدیدات طالبان و داعش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

طراحان لباس و مد در کابل امیدوارند که با برگزاری نخستین نمایش مد با حضور همه اقوام، افغانستان را به «یک جامعه تحمل پذیرتر» تبدیل کنند.

این برنامه با نام «فرش سرخ فرهنگ ملی» در تاریخ ۱۹ اسد ۹۶ (۱۹ مرداد) در کابل برگزار شد و در آن ۳۵ پسر و شش دختر با پوشیدن لباس‌های مردم مناطق مختلف افغانستان، تنوع فرهنگی این کشور را به نمایش گذاشتند.

این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی در باغ ویلایی خصوصی در کابل و با نمایش لباس‌های سنتی و اقوام مختلف افغانستان برگزار شد. بیش از ۱۰۰ زن و مرد افغان از این نمایش دیدن کردند که به گفته برخی رسانه‌ها قابل توجه بود.

اجمل حقیقی، مسؤل «بنیاد فرهنگ افغانستان» که مبتکر این برنامه بود، می‌گوید: «وقتی دعوت‌نامه این برنامه را در فیس‌بوک قرار دادم برخی از دوستانم واکنش‌های منفی داشتند و می‌گفتند که در این زمان نباید چنین برنامه‌ای برگزار شود. پاسخ من این بود که حتی اگر با انتحاری به ما حمله کنند، حتی اگر دست و پایم را از دست دهم، راه و مسیری را که انتخاب کرده‌ام ادامه می‌دهم.»

حضور زنان در این نمایش مد، توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. عاطفه فصیحی دختر ۲۱ ساله افغان که یکی از افراد حاضر در این برنامه بود می‌گوید: «در وجود هر فردی ترس وجود دارد اما اگر کسی بخواهد به اهداف خود برسد باید روی همه ترس‌ها پا بگذارد و مقابله کند. نه داعش، نه طالبان نمی‌تواند جلوی ما و تیم ما را بگیرد. ما به خاطر رشد فرهنگی افغانستان کار می‌کنیم. آینده را هم خوب می بینم.»

در این نمایش مد تنها زنان نبودند که برخی تابوها را شکستند. امید آرمان پسر ۲۲ ساله افغان، فارغ التحصیل در رشته فناوری پزشکی در یک مرکز خصوصی در کابل است. او در این نمایش مد، آرایش می‌کند موضوعی که در جامعه افغانستان غیرقابل قبول است.

او در این باره می‌گوید: «ممکن است که مردم بگویند، آرایش برای زنان است و چرا مردان آرایش می‌کنند؟ اما وقتی یک مرد، مدل است یعنی خاص و نمونه است و اگر یک مدل آرایش نکند ممکن است صورت خشکی داشته باشد و باعث می‌شود برای مخاطب جذاب نباشد.» امید معتقد است که آرایش کردن یک سلیقه است و مرد و زن نمی‌شناسد.

کابل در سال‌های اخیر تعداد اندکی نمایش مد داشته است و بیشتر برای مخاطبان خارجی تدارک دیده شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به رقص دختران در جشنواره رقص‌های محلی افغانستان

فشن شو معلولان در جمهوری دموکراتیک کنگو برای حذف محدودیت‌های روزمره

تصاویری از پنجاهمین رژه سالانه هالووین نیویورک