صالحی: اراده کنیم در پنج روز غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم

صالحی: اراده کنیم در پنج روز غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا هشدار داد و گفت که در صورت لزوم، این کشور توانایی غنی‌سازی بالای اوروانیوم را دارد.

آقای صالحی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما بر افزایش توانایی‌های اتمی ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ تاکید کرد و گفت: «اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می توانیم غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می فهمد.»

منتقدان برجام در ایران، تعهدات این کشور در قبال جامعه جهانی را به معنای تعطیلی و از کار افتادن صنعت هسته‌ای توصیف می‌کنند. آقای صالحی، با انتقاد شدید از منتقدان گفت: «کسانی که با ارائه تصاویر فتوشاپی از چاله‌ای که با سیمان پر شده بود مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته اند، عذرخواهی یا استغفار کنند زیرا افکار عمومی را نابجا مشوش کردند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر امکان از سرگیری فعالیت در رآکتور آب سنگین اراک افزود: «در برخی لوله‌های این رآکتور- که بیرون از راکتور است به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد. فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به راکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلاً طراحی مناسبی نبود و مربوط به ۵۰-۴۰ سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم این چند ماه بیشتر طول نمی کشد.»

#UPDATE Tehran can resume high-level uranium enrichment within five days if the US tears up the nuclear deal: Iran https://t.co/0YQxBj4a3a

— AFP news agency (@AFP) August 22, 2017

ایجاد تغییر در کاربری رآکتور اراک یکی از جنجالی‌ترین مباحث در جریان بررسی برجام در مجلس نهم بود و به درگیری لفظی میان چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران منجر شد.

آقای صالحی با تاکید مجدد بر تمایل ایران بر اجرای کامل برجام، نسبت به آثار منفی لغو این توافق به به ایالات متحده هشدار داد و گفت:‌ «اگر برجام را به هم بزنند، کره شمالی به آنان می‌گوید که شما اصلا به قولتان هم وفادار نیستید. فرض کنیم که بخواهند موضوع آن کشور را به شکل سیاسی و علمی حل و فصل کنند، اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی می‌گوید شما با ایران توافق کردید و ایران هم اصرار دارد که پابرجا بماند پس چرا آن را بر هم زدید. در آن صورت کره‌ای‌ها می گویند فرض کنیم در مذاکرات به نتیجه برسیم چه ضمانتی هست که پایدار بماند.»

با وجود تایید چندباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بارها توافق هسته‌ای را یک توافق «بد» توصیف کرده و از تمایل شخصی خود برای برهم زده آن سخن گفته است.

وزارت امور خارجه و دونالد ترامپ ایران را به نقض «روح برجام متهم می‌کنند.» مقام‌های ایران هم مستقیما آمریکا را به عدم اجرای تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای متهم کرده و می‌گویند آمادگی برای مقابله با این عهدشکنی را دارند.

آقای صالحی هشدار داد: «در صورت برهم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و اصلاً منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. اعتبار کشورهایی مانند آمریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاور رهبر ایران یک روز مانده تا پایان مهلت: درصد غنی‌سازی اورانیوم را افزایش می‌دهیم

ظریف: ترامپ همیشه بدنبال نابودی برجام بوده

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند