سازمان ملل به آمریکا درباره رفتارهای نژادپرستانه هشدار داد

سازمان ملل به آمریکا درباره رفتارهای نژادپرستانه هشدار داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد (CERD) ضمن هشدار به ایالات متحده آمریکا، از دولت دونالد ترامپ خواست تا بطور واضح و بدون قید و شرط تبعیض نژادی در این کشور را رد و نفی کند.

این هشدار بطور ویژه به حوادث هفته گذشته شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا اشاره داشت؛ جایی که هیتر هی‌یر از فعالان حقوق بشر در جریان اعتراض به راهپیمایی نژادپرستان سفیدپوست کشته شد.

بیانیه‌های این کمیته که وظیفه نظارت بر اجرای کنوانسیون جهانی در موضوع ممنوعیت تبعیض نژادی را برعهده دارد، معمولا به هنگام بیم از وقوع درگیری‌های قومی یا مذهبی صادر می شود و در دهه گذشته تنها کشورهای بروندی، عراق، ساحل عاج، قرقیزستان و نیجریه مخاطب چنین هشدارهایی بودند.

آناستازیا کریکلی، رئیس این کمیته روز چهارشنبه ۲۳ اوت گفت: «ما نسبت به رفتارهای نژادپرستانه، شعارها و سرودها و سلام‌های نژادپرستانۀ سفیدپوستان ملی گرا، نئونازیها و کوکلاکس کلان‌ها، همچنین ترویج برتری نژادِ سفید و تحریکِ تبعیض نژادی و نفرت پراکنی هشدار می دهیم.»

این بیانیه پس از آن صادر شد که واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به حادثۀ شارلوتزویل که هر دو سوی درگیری را برای اعمال خشونت سرزنش کرد، با انتقادهای گسترده‌ای روبرو شد.

اگرچه در این بیانیه به نام دونالد ترامپ اشاره نشده، اما در آن صریحا اعلام شده است که دولت آمریکا، سیاستمداران و مقامات ارشد این کشور باید بطور واضح و بدون قید و شرط تبعیض نژادی را رد کرده و جنایت روی داده در شارلوتزویل و دیگر نقاط این کشور را محکوم کنند.» خانم کریکلی همچنین از مقامات ایالات متحده آمریکا خواسته است تا علل واقعی ایجاد چنین رفتارهای نژادپرستانه را ریشه کن کنند.

شرین تادروس، نماینده عفو بین الملل در سازمان ملل نیز ضمن استقبال از این حرکت سازمان ملل اعلام کرد: «این کارِ درخور توجهی است که سازمان ملل دربارۀ اقدامات دولت جدید آمریکا سخن می گوید؛ کاری که تا کنون تمایل کمی برای انجام آن وجود داشت.»

جاسمین تایلر، مدیر اجرایی برنامه آمریکا در سازمان دیده بان حقوق بشر نیز از کاخ سفید خواست به این هشدار سازمان ملل توجه کند.

هشدار سازمان ملل متحد به دولت آمریکا جمعه ۱۸ اوت صادر شده است اما خبر مربوط به آن روز چهارشنبه و پس از سخنرانی دونالد ترامپ در آریزونا منتشر شد.

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود در شهر فینیکس، مرکز ایالت آریزونا از واکنش خود در قبال حوادث شارلوتزویل دفاع و خود را یک «قربانی» توصیف کرد. او به سرزنش روزنامه نگاران پرداخت و اعلام کرد «آنها کشورمان را دوست ندارند» و عامل اصلی ایجاد دسته بندی‌ها در آمریکا هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد