افت شدید محبوبیت ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در نظرسنجی‌ها

افت شدید محبوبیت ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در نظرسنجی‌ها
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بیش از چهار ماه از انتخاب امانوئل ماکرون بعنوان رییس جمهوری فرانسه نمی گذرد که روند نزولی محبوبیت و رضایت فرانسویان از عملکرد وی در نظرسنجی‌ها توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

براساس نظرسنجی موسسه «ایفوپ» تنها ۴۰ درصد مردم از رییس جمهوری ۳۹ ساله خود خشنود هستند. تنها در عرض یک ماه ۱۴ درصد از محبوبیت امانوئل ماکرون کاسته شده است. در ماه ژوئیه این افت حدود ۱۰ درصد گزارش شده بود. این میزان افت از سال ۱۹۹۵ میلادی یعنی اوایل دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک بی سابقه گزارش می شود.

VIDÉO – Chute vertigineuse de la cote de popularité d’Emmanuel Macronhttps://t.co/1skTmrRNPGpic.twitter.com/bYrsl1hJzT

— BFMTV (@BFMTV) 27 août 2017

فدریک دبی، مدیر موسسه نظرسنجی «ایفوپ» در این باره می گوید: «این آمار نشان دهنده میزان نارضایتی و ناخشنودی همه اقشار جامعه است.»

کریستوف کستنه، سخنگوی دولت در واکنش به انتشار خبر مربوط به این نظرسنجی وجود مشکلاتی را انکار نکرد اما در عین حال افزود که در اداره امور کشور نباید تنها به نظرسنجی‌ها توجه کرد.

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه نیز وضعیت مشابهی در نظرسنجی‌‎ها دارد. میزان رضایت فرانسویان از عملکرد وی از ۵۶ درصد به ۴۷ درصد رسیده است. بدین ترتیب از سه ماه پیش تا کنون حدود ۲۲ درصد از میزان محبوبیت نخست وزیر کاسته شده است.

براساس گزارشها اتخاذ تدابیری برای کاهش بودجه بخش دولتی نارضایتی‌هایی را در بین کارمندان شاغل در این بخش ایجاد کرده و کاهش میزان کمک های دولتی برای کرایه خانه نیز نارضایتی قشر جوان را درپی داشته است.

فرانسوا اولاند محبوب‌تر از ماکرون در زمان مشابه

میزان محبوبیت و رضایت از عملکرد فرانسوا اولاند، رییس جمهوری سابق فرانسه در سال ۲۰۱۲ میلادی و بیش از چهار ماه از آغاز دوران ریاست جمهوری ۵۴ درصد بود.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی نیز در اوایل کار خود محبوبیتی معادل ۶۷ درصد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپهر سیاسی فرانسه؛ افزایش محبوبیت ماکرون و کاهش حمایت از جلیقه‌زردها

نگاهی به آزمون‌های شهروندی در کشورهای اروپایی؛ شما هم شرکت کنید

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت