بزرگترین جزیره روسیه با پرتاب موشک کره شمالی از نقشه 'محو' شد

بزرگترین جزیره روسیه با پرتاب موشک کره شمالی از نقشه 'محو' شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

«جزیره ساخالین»، بزرگترین جزیره روسیه در فاصله زمانی ۶ تا ۷ شهریور (۲۸ تا ۲۹ اوت) درپی آزمایش موشکی کره شمالی از نقشه‌های آنلاین «یاندکس»، بزرگترین موتور جستجوگر وب روسیه ناپدید شد.

این موشک از فراز جزیره هوکایدو ژاپن واقع در جنوب جزیره ساخالین عبور کرده و در آبهای اقیانوس آرام فرود آمد.

یاندکس که در زمان به روز رسانی سرویس خود متوجه این اشکال در نقشه اینترنتی شد به رسانه‎های روسیه از جمله آر.بی.کی. گفت که «امروز در آخرین به روز رسانی یک مشکل فنی مشاهده شد که در پی آن ساخالین در برخی مقیاس‌ها بر روی نقشه ظاهر نشد.»

پس از این آزمایش موشکی، گرچه این جزیره با بزرگنمایی پایین بر روی نقشه‌های آنلاین قابل مشاهده بود، اما در بزرگنمایی بالا یعنی در فاصله بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتری دیده نمی شد. به نظر می‌رسد که با رفع مشکلات تکنیکی، ساخالین مجددا به نقشه‌های آنلاین یاندکس بازگشته است.

این مسئله واکنش‌های طنزآمیزی را نیز در فضای مجازی بدنبال داشت. برای مثال نیکیتا لیخاچف، ادیتور سایت تی-ژورنال در توییتی نوشت:
«کره شمالی یک موشک شلیک می‌کند: – در ژاپن آنها فرصت دارند که به مردم هشدار دهند تا در پناهگاهها پناه گیرند. – در روسیه اما ساخالین از نقشه ناپدید می‌شود.»

Северная Корея запускает ракету.

— В Японии успевают предупредить население спрятаться в убежище.

— В России с карт пропадает Сахалин.

— Никита Лихачёв (@Niketas) August 29, 2017

گمانه‌زنی‌های تایید نشده‌ حاکی از آن است که این اتفاق به دلایل امنیتی اعمال شده توسط روسیه در خدمات «سامانه موقعیت یاب جهانی»(جی.پی.اس GPS) رخ داده است. در گذشته نیز اتفاقات مشابهی در جی.پی.اس رخ داده است و این نخستین باری نیست که جی.پی.اس. در روسیه دچار اختلال می‌شود.

هم‌راستا با اتفاقی که رو داد، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، سال گذشته گفته بود که جی.پی.اس بعضی وقت‌ها در حوالی کاخ کرملین عجیب و غریب کار می کند و نشان می‌دهد که کاربران نه در نزدیکی میدان سرخ بلکه کیلومترها دورتر و در فرودگاه هستند.

جزیره ساخالین واقع در شمال اقیانوس آرام، نزدیک به یک قرن مورد ادعای هر دو کشور روسیه و ژاپن بوده که سرانجام روسیه در جریان جنگ جهانی دوم، آن را از ژاپن باز پس گرفته است.

ساکنان بومی جزیره ساخالین آینوها، اوروکها و نیوخها هستند که بیشتر آینوها که از نژادهای اصیل ژاپنی هستند، در میانه قرن بیستم توسط حکومت شوروی سابق از این جزیره اخراج و به جزیره هوکایدو ژاپن کوچانده شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک جزیره در ژاپن گم شد

جنگنده‌های روس در حریم هوایی کرۀ جنوبی؛ دیپلماتهای روس فراخوانده شدند

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند