آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه با انتشار گزارشی پایندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد. بر اساس گزارش آژانس، تهران نه در غنی‌سازی نه در ذخیره اورانیوم و آب سنگین هیچ فعالیتی بر خلاف تعهداتش نداشته است.

گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اکتبر باید درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به کنگره این کشور گزارش دهد.

آقای ترامپ بارها توافق هسته‌ای با ایران را یک «توافق بد» خوانده و حتی در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که برجام را پاره خواهد کرد. چیزی که موجب نگرانی جامعه جهانی و به ویژه اروپا شده است.

در همین رابطه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه با دفاع از توافق هسته‌ای گفته بود هیچ جایگزین دیگری برای این توافقوجود ندارد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اتخاذ موضعی مشابه خواستار تعهد همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای شد.

بیشتر بخوانید:

- سخنگوی موگرینی: همه طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل کرده‌اند

- ظریف: ترامپ همیشه بدنبال نابودی برجام بوده

تنش میان تهران و واشنگتن به ویژه زمانی تشدید شد که آمریکا، به دلیل برنامه‌ موشکی ایران تحریم‌های اقتصادی یک جانبه جدیدی علیه تهران وضع کرد. این تحریم ها موجب واکنش مقامات ایران شد، از این جمله علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژیی اتمی نسبت به نقض برجام به آمریکا هشدار داد و تاکید کرد که «اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می توانیم غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی موگرینی: همه طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل کرده‌اند

اختلافات دامنه‌دار ایران و آژانس؛ دیپلمات‌ها به رویترز: غرب همچنان از رویارویی با تهران طفره می‌رود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی را سه برابر کرد