خلبان در حمایت از پناهجوی اخراجی افغان پرواز نکرد

خلبان در حمایت از پناهجوی اخراجی افغان پرواز نکرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خلبان شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» روز سه شنبه ۷ شهریور (۲۹ اوت) در اعتراض به اخراج پناهجوی ۲۲ ساله افغان از پرواز سرباز زد. این پرواز که از فرودگاه هیترو لندن عازم افغانستان بود، با اعتراض خلبان به اخراج پناهجوی افغان به تعویق افتاد.

اداره مهاجرت بریتانیا درخواست پناهندگی صمیم بیگزاد، پناهجوی افغان را که از سوی طالبان تهدید به مرگ شده رد کرده است.

آقای بیگزاد که روز گذشته با همراهی ماموران به فرودگاه هیترو برده و به داخل هواپیما انتقال داده شده بود با چشمانی گریان به مسئولان فریاد میزد: «من در افغانستان کشته خواهم شد.»

براساس قوانین اتحادیه اروپا خلبان این اجازه را دارد تا درصورت لزوم و صلاحدید از پرواز سرباز زند. از آنجایی که مسئولیت نهایی خدمه پرواز، مسافران و محموله هواپیما برعهده خلبان است، تصمیم ‌گیرنده نهایی نیز در خصوص پرواز و انتقال مسافران یا محموله درون هواپیما با اوست.

هزاران نفر از مخالفان اخراج این پناهجو از بریتانیا با امضا طوماری خواستار تجدیدنظر در پرونده پناهندگی او شده بودند. بسیاری از آنان ساعت‌ها پیش از پرواز هواپیما در فرودگاه گرد هم آمده بودند تا جلوی اخراج او را بگیرند.

سرانجام هواپیما پس از ۴۵ دقیقه با انتقال این پناهجو به مرکز مهاجرت بروک در نزدیکی فرودگاه گاتویک پرواز کرد. اگرچه مقاومت خلبان «ترکیش ایرلاینز» و تجمع جمعیت معترض در فرودگاه به ثمر نشست اما سرنوشت این پناهجوی افغان همچنان نامشخص است و سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده است.

این نخستین باری نیست که اتفاقی از این دست برای پناهجویان اخراجی افغان رخ می‌دهد. پیشتر نیز سیلی خوردن پناهجوی افغان اخراجی از بریتانیا توسط ماموران اداره مهاجرت خبرساز شد.

آقای بیگزاد در سال ۲۰۱۵ میلادی از طریق ترکیه، یونان و فرانسه خود را به بریتانیا رسانده و به شهر کنت نقل مکان کرده بود. پدر وی که در دهه ۹۰ میلادی توسط طالبان شکنجه شده و از افغانستان گریخته و به بریتانیا پناهنده شده بود هم‌اکنون شهروند این کشور و ساکن شهر کنت است.

صمیم بیگزاد یک کارگر تاسیساتی است. او به خاطر شغلش در یک شرکت ساختمانی که با دولت افغانستان و همچنین شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته، از سوی طالبان تهدید به مرگ شده بود.

اخراج و بازگردان پناهجویان از کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر مورد اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«اروپا پناهجویان را می‌کشد»

اخراج فوری ملای تونسی؛ فرانسه به سمت سیاست مدارای صفر با اسلامگرایان افراطی حرکت می‌کند

گروه‌های تبهکار در هائیتی به دنبال کنترل فرودگاه‌های اصلی این کشور هستند