جودو: مایدوف صرب طلای جهان را بر گردن آویخت

جودو: مایدوف صرب طلای جهان را بر گردن آویخت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از سه روز برتری مطلق ورزشکاران مرد ژاپنی در رقابت های جهانی جودو، آنچه انتظارش می رفت بالاخره روی داد.

آگهی

پس از سه روز برتری مطلق ورزشکاران مرد ژاپنی در رقابت های جهانی جودو، آنچه انتظارش می رفت بالاخره روی داد. ورزشکاران اروپایی به تدریج از روز چهارم دست بالا را گرفتند و در پنجمین روز نیز این روند ادامه یافت.

روز پنجشنبه یک جودوکار آلمانی به مدال طلا رسید و جمعه شب نیز نوبت یک ورزشکار صرب بود که بر سکوی نخست بایستد.

نمانیا مایدوف، دارنده مدال طلای رقابت های قهرمانی جوانان اروپا در سال ۲۰۱۶ اینک قهرمان وزن منهای ۹۰ کیلوگرم بزرگسالان جهان است.

مایدوف که با امتیاز ایپون از سد اغلب حریفان خود گذشته بود در فینال کار ساده ای پیش رو نداشت. میخائیل زگانک، جودوکار اسلونیایی رقابت نزدیکی با مایدوف در دیدار پایانی داشت و تنها به دلیل اخطار بیشتر نتیجه نهایی را واگذار کرد.

نمانیا مایدوف پس از تسخیر سکوی نخست این وزن احساسش را اینگونه بیان کرد: «غیر قابل توصیف است. نمی دانم امروز چه گذشت. من از شش سالگی جودو را آغاز کردم. پدرم مربی ام بود و من آرزو داشتم قهرمان جهان شوم. هرگز تصور نمی کردم در سن بیست و یک سالگی به خواسته ام برسم. این نخستین سال است که به جرگه برترین ها پیوسته ام. دو ماه پیش در اینستاگرام نوشته بودم که قهرمان جهان می شوم و این برای برخی جالب بود. بدون ریسک افتخار بدست نمی آید.»

در بخش زنان و در وزن منهای ۷۰ کیلوگرم مدالهای طلا و نقره به ورزشکارانی از ژاپن و پورتوریکو تعلق گرفت.

چیزورو آرایی، جودوکار ژاپنی در فینال ماریا پرز، حریف پورتوریکویی را از پیش رو برداشت و مدال طلای این وزن را از آن خود کرد. پرز نیز با قرار گرفتن بر سکوی دوم، نخستین مدال رقابتهای قهرمانی جهان را به کارنامه اش افزود.

آرایی با فن «شیمه وازا» و کسب امتیاز ایپون برتری در دیدار پایانی را به نام خود و ششمین مدال طلا را به نام کشورش ثبت کرد.

جودوکار ژاپنی پس از کسب این پیروزی گفت: «این عنوانی است که همواره آرزویش را داشتم. کسب پیروزی و قهرمانی در رقابت های جهانی فوق العاده است.»

رابرت وان دووال هلندی، قهرمان سابق جودو المپیک میهمان ویژه روز پنجم رقابت های جهانی بوداپست بود. او می گوید: «آنچه باقی می ماند دوستی میان ورزشکاران است که بسیار ارزشمند است و می توان آنرا اینجا مشاهده کرد. تجربه سالیان دراز که با پیروزی و شکست ها همراه بوده این را می گوید. من می بینیم که ورزشکاران روز نخست چطور همدیگر را ورانداز می کنند و سپس وارد مبارز می شوند. اما پس از مسابقه دست یکدیگر را می فشارند و دوستی آنها در خارج از میدان ادامه می یابد.»

نقطه اوج رقابت های روز پنجم به مبارزه کالیما آنتومارچی کوبایی با جو ابیگل حریف مجارستانی اش اختصاص داشت. آنتومارچی در دور دوم رقابت های روز پنجم زنان، حریفی که حمایت تماشاگران را با خود داشت و از بخت های اصلی این وزن به حساب می آمد پس از نه دقیقه مبارزه و پنج دقیقه وقت طلایی با فنی تماشایی از پیش رو برداشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوراش: تبدیل کُشتی مردمی و باستانی به یک رشته ورزشی مدرن

جودو؛ گرند اسلم ابوظبی با برتری تیمی روسیه به پایان رسید

جودو؛ لوسی رنشال در گرند اسلم ابوظبی برای بریتانیا مدال طلا گرفت