قربانیان نهنگ آبی؛ از هند تا روسیه

قربانیان نهنگ آبی؛ از هند تا روسیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وایبهاو دِو (Vaibhav Dev) دانشجوی بیست ساله هندی که روز جمعه از پشت بام خانه‌اش در شهر پنج‌کولا به پایین پرید، احتمالا تازه‌ترین قربانی چالش آنلاین نهنگ آبی است.

در این چالش اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان عمدتا نوجوانان خواسته می‌شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند و یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیاندازد. این بازی مرگبار، چهار سال پیش برای اولین بار در روسیه و در شبکه اجتماعی محلی «وی کی» (VKontakte) معادل فیسبوک روسیه به راه افتاد.

بیشتر بخوانید: چالش نهنگ آبی؛ بازی اینترنتی که نوجوانان را به کام مرگ می کشاند

سایت اینترنتی روزنامه هندوستان تایمز به نقل از یکی از اقوام وایبهاو گزارش کرده که وی در روزهای قبل از اقدام به «خودکشی» به دوستانش می‌گفته که بزودی پرواز خواهد کرد. از آنجایی که این دانشجوی هندی علاقه بسیاری به چالش‌های فضای مجازی داشته، پلیس احتمال ارتباط وی با چالش نهنگ آبی را منتفی نمی‌داند. در حالی که وایبهاو از خودکشی، جان سالم به در برده و با دست و پای شکسته در بیمارستان بستری است، به گزارش برخی رسانه‌های محلی، یک دانشجوی دیگر هندی هم در همین روز در شهر پودوچری خود را از درخت حلق‌آویز کرد.

Voici les deux compte que j’ai trouvez avec le #bluewhalechallenge

Une publication partagée par Les infos sur ce challenge (@bluewhalechallengeinfo) le 10 Avril 2017 à 2h24 PDT

خودکشی یک نوجوان هندی در ماه گذشته میلادی، زنگ خطر چالش نهنگ آبی را برای مقام‌های این کشور به صدا درآورد. پدر و مادر آنکان ۱۴ ساله جسد فرزندشان را در حمام خانه پیدا کردند. تحقیقات پلیس ارتباط این خودکشی با «نهنگ آبی» را اثبات کرد.

شیوع این بازی مرگبار در هند، آنچنان بالا است که دادگاه عالی دهلی‌ نو هفته گذشته از فیسبوک و گوگل خواست تا امکان دسترسی کاربران به چالش نهنگ آبی را مسدود کنند. در روزهای گذشته، «نهنگ آبی» پرجستجوترین واژه موتورهای جستجوگر اینترنتی در ۳۰ شهر هند بوده است. با این حال شهروندان این کشور تنها قربانی این مرگبار نیست.

پاکسازی جامعه از آشغال‌های بیولوژیک

هفدهم ژوئیه، دادگاهی در استان تیومن روسیه، فیلیپ بودیکین ۲۲ ساله را به اتهام ترغیب دو نوجوان صرب در جریان چالش نهنگ آبی مجرم شناخت و به ۳ سال وچهار ماه زندان محکوم کرد. رسانه‌های روسی وی را که به «روباه» مشهور است، یکی از مغزهای متفکر این چالش مرگبار معرفی کردند. به گزارش مسکو تایمز فیلیپ بودیکین چند روز پیش از بازداشت، در دفاع از خود گفته بود: «می‌خواستم جامعه را از آشغال‌های بیولوژیک (زیستی) پاک کنم. من فقط به چند نفر توضیح دادم که بهتر است بمیرند. خودشان تصمیم گرفتند و هیچکس آن‌ها را مجبور نکرده بود.» پلیس روسیه در سال ۲۰۱۶ مدتی بودیکین را در محل زندگی مادرش در مسکو به اتهام ارتباط با قتل ۱۵ نوجوان روس در جریان چالش نهنگ آبی، بازداشت خانگی کرده بود. با این حال، وی سرانجام به مشارکت در قتل دو دختر نوجوان در صربستان محکوم شد.

#bluewhalechallenge Philipp Budeikin, creator of BLUE WHALE pic.twitter.com/18OZYIehI1

— Chayan Chatterjee (@Satyanewshi) 1 septembre 2017

هشدار نسبت به گسترش نهنگ آبی

گویا نام «نهنگ آبی» از خودکشی گروهی و داوطلبانه نهنگ‌ها می‌آید. پس از انتشار خبر چند مورد خودکشی در میان نوجوانان روس، گرجستانی و سپس صرب، در ماه مارس سال ۲۰۱۷، پلیس فرانسه نسبت به مشاهده نمونه‌هایی از این چالش در میان نوجوانان این کشور، ابراز نگرانی کرد. با این حال نهنگ آبی دست‌کم به مرگ یک نفر و زخمی‌شدن چندین نوجوان دیگر در فرانسه منجر شده است.

در دو هفته گذشته عباراتی مانند «چالش نهنگ آبی» یا «بازی نهنگ سفید» بارها و بارها به زبان فارسی و بویژه از سوی کاربرانی در ایران در اینترنت جستجو شده است. شماری از کاربران فارسی زبان پیشاپیش نسبت به خطر گسترش این بازی مرگبار در میان نوجوانان ایرانی، هشدار داده اند:

قبل از همه گير شدن بازي خطرناک #نهنگ_آبي بايد به فکر اطلاع رساني صحيح و از کانال هاي درست باشيم. حتي يک قرباني هم زياده.

— پرستو قادری (@qaderiparastoo1) 3 septembre 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش نهنگ آبی؛ بازی اینترنتی که نوجوانان را به کام مرگ می کشاند

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است