نگاهی به تاریخچه آزمایش‌های اتمی کره شمالی

نگاهی به تاریخچه آزمایش‌های اتمی کره شمالی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کره شمالی ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای تاریخ خود را روز یکشنبه انجام داد. پبونگ یانگ ادعا می کند که بمب‌های هیدروژنی را مورد آزمایش قرار داده است. همزمان بسیاری از مراکز لرزه نگاری کشورهای همسایه کره شمالی زمین لرزه‌های شدیدی را ثبت کردند. مرکز لرزه نگاری ژاپن و کره جنوبی گزارش داده اند که لرزه‌های ناشی از انفجار ده برابر قویتر از دیگر آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی بوده است.

نخستین آزمایش هسته ای کره شمالی به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد.

نهم اکتبر ۲۰۰۶

در این ماه پس از اولین آزمایش مورد تایید هسته‌ای کره شمالی، جامعه جهانی متفق القول پیونگ یانگ را محکوم می کند. دبیرکل وقت ناتو می گوید که تنها کاری که از او برمی آید محکومیت این آزمایش است. وی در یک مصاحبه اعلام می کند امیدوار است هرچه سریعتر جامعه جهانی بتواند مانع از گسترش تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ شود.

ماه مه سال ۲۰۰۹

کره شمالی دومین آزمایش هسته‌ای را انجام می دهد. موسسه‌های لرزه نگاری در کشورهای همسایه خبر از انفجار و لرزش‌های مهیب زیرزمینی می دهند. جامعه جهانی کره شمالی را تهدید به مقابله به مثل می کند.

دوازدهم فوریه سال ۲۰۱۳

پیونگ یانگ اعلام می کند در این تاریخ موفق به یک آزمایش هسته‌ای قدرتمند شده است. بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل اقدام کره شمالی را خطری بزرگ برای جامعه جهانی توصیف می کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه فوق العاده تشکیل می دهد.

ژانویه سال ۲۰۱۶

کره شمالی اعلام می کند برای اولین بار موفق شده است بمب‌های هیدروژنی‌اش را آزمایش کند. همزمان با این آزمایش زلزله‌ای بوقوع ۵.۱ ریشتری در مرکز آزمایش هسته‌ای رخ داد. کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد که این پرتاب یکی از موفق‌ترین آزمایشهای هسته‌ای کره شمالی بوده است.
نهم سپتامبر ۲۰۱۶

در این روز کره شمالی به پنجمین آزمایش کلاهک‌های هسته‌ای خود دست می زند. تلویزیون کره شمالی پرتاب موشکهای را بصورت زنده پخش می‌کند و سخنگوی دولت این کشور اعلام می کند که این آزمایش‌ها در واکنش به تحریم‌های جدید جامعه جهانی علیه این کشور است.

سوم سپتامبر سال ۲۰۱۷

کره شمالی ادعا کرد که یکی از بزرگترین آزمایش‌های هسته‌ای را انجام داده است. دولت این کشور می‌گوید این بار بمب‌های هیدروژنی را مورد آزمایش قرار داده است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که هر عملی که منافع آمریکا و متحدانش را با واکنش نظامی ایالات متحده پاسخ داده خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد

آزمایش موشکی تازه کره شمالی؛ سئول: به همراه آمریکا اوضاع را رصد می‌کنیم

«طاق اتحاد» به فرمان کیم جونگ اون ویران شد