پناهجویان جزیره مانوس غرامت می‌گیرند

پناهجویان جزیره مانوس غرامت می‌گیرند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک قاضی استرالیایی پرداخت غرامت ۷۰ میلیون دلاری به پناهجویان کنونی و سابق جزیره مانوس را تایید کرده‌است. غرامتی سنگین و بی‌سابقه که کانبرا باید بواسطه نقض موازین حقوق بشری بپردازد.

پناهجویانی که قصد دارند بطورغیر قانونی و از راه دریا وارد خاک استرالیا شوند، به مرکزی در این جزیره اعزام و در شرایط «نامساعد» اسکان داده می‌شده‌اند.

کامرون ماکولی، دادستانی عالی ایالت ویکتوریا روز چهارشنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر) با تایید سازش ماه ژوئن بین دولت و وکلای این دسته از پناهجویان، رای به اجرایی شدن این توافقنامه داد.

این مبلغ تا ۲۸ روز دیگر و پیش از پایان یافتن مدت ثبت‌نام بازداشت‌شدگان قابل توزیع نخواهد بود. وکلا امیدوارند خسارت بازداشت شدگان کنونی و سابق جزیره مانوس تا ماه اکتبر و پیش از بسته شدن این جزیره به آنان پرداخت شود.

حدود ۷۰ درصد از۱۹۲۳ نفری که از سال ۲۰۱۲ در این جزیره در بازداشت به سر می‌برند، برای این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند. بازداشت شدگان فرصت دارند تا روز ۲۱ مهر ( ۱۳ اکتبر) امسال با ارائه مدارک و مستندات خود برای این توافقنامه و دریافت خسارت ثبت‌نام کنند.

جزیره مانوس جزء ایالت مانوس در شمال پاپوآ گینه‌نو و یکی از بزرگترین جزایر دریای مدیترانه و از قلمروهای دولت استرالیاست. دولت استرالیا در سال ۲۰۰۱ مرکزی در این جزیره برای حل بحران پناهجویی استرالیا احداث کرد.

در سال ۲۰۰۴ آخرین فرد محبوس در این منطقه به استرالیا انتقال داده شد و فعالیت این مرکز متوقف گردید، اما در سال ۲۰۱۲ مجددا این مرکز بازگشایی و انتقال مهاجران به آن از سر گرفته شد.

در سال ۲۰۱۶ دیوان عالی پاپوآ گینه‌نو فرمانی را صادر کرد که در پی آن بازداشت پناهندگان در این جزیره غیرقانونی قلمداد گردید.

همچنین پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا در ۱۷ اوت ۲۰۱۶ تایید کرد که این مرکز باید بسته شود، اما هیچ زمان خاصی برای این کار تعیین نکرد. به نظر می‌رسد اکتبر امسال مرکز نگهداری پناهجویان این جزیره بسته شود.

در طی سالیان گذشته، از سوی مقامات محلی فشارهای متعدی بر ساکنان این مرکز اعمال شد تا مجبور به ترک این جزیره شوند. نتیجه این اقدامات افزایش مشکلات معیشتی بازداشت‌شدگان این جزیره بود.

بیشتر بخوانید: آب و برق اردوگاه پناهجویان مانوس قطع شد

شرایط بد نگهداری بازداشت شدگان این جزیره اعتراض‌های بسیاری را در سراسر جهان برانگیخته است. در استرالیا، در مخالفت به بازداشت پناهجویان و حمایت از حقوق انسانی آنان، بارها تجمعات اعتراض آمیزی صورت گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غول دنیای ارزهای دیجیتال به ۲۵ سال زندان محکوم شد

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت