نقض تحریم‌های ایران؛ واکنش اردوغان به اتهامات آمریکا

نقض تحریم‌های ایران؛ واکنش اردوغان به اتهامات آمریکا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه بدنبال اتهام وارده به مهمت ظفر چالایان، وزیر سابق اقتصاد این کشور و نه نفر دیگر از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به دور زدن تحریم‎های ایران، در کنفرانسی مطبوعاتی در فرودگاه آتاتورک استانبول واکنش نشان داد.

اردوغان که عازم قزاقستان برای دیدار با نور سلطان نظربایف، همتای خود برای گفتگو درباره مسائل سوریه بود، در واکنش به این اتهامات گفت که وی به واشنگتن گفته است که ترکیه بخشی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در مورد تهران نخواهد بود.

او امروز ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) به خبرنگاران گفت: «این اقدامات صرفا سیاسی هستند.» وی همچنین افزود: «ایالات متحده باید در این تصمیم خود تجدید نظر کند. من امیدوارم فرصتی برای بحث درمورد این مسئله در ایالات متحده داشته باشیم.»

اردوغان در ادامه خطاب به ملت آمریکا گفت: «شما (ایالات متحده) ممکن است یک ملت بزرگ باشید، اما درست بودن چیز دیگری است. لازمه مستقل بودن، عملکرد عادلانه دستگاه قضایی است.»

آمریکا نه نفر از جمله هشت تبعه ترکیه را که در بین آنها نام وزیر سابق اقتصاد این کشور نیز دیده می شود به انجام صدها میلیون دلار معامله تجاری با ایران و نهادهای ایرانی در زمان برقراری تحریم‌ها متهم کرد.

دستگاه قضایی آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر) اعلام کرد این افراد با انعقاد قراردادهای تجاری طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی اقدام به دور زدن تحریم‌های ایران کردند.

آقای اردوغان پس از قزاقستان به جمهوری آذربایجان می‌رود تا با همتای خود الهام علی‌اف دیدار کند. وی سپس عازم ایالات متحده آمریکا برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین دیدار با مقامات این کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: وزیر سابق اقتصاد ترکیه متهم جدید پرونده نقض تحریم های ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد