مرکل: مذاکره با ایران الگوی خوبی برای حل بحران کره شمالی است

مرکل: مذاکره با ایران الگوی خوبی برای حل بحران کره شمالی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد با الگوبرداری از مذاکرات با ایران می توان از راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی استفاده کرد.

خانم مرکل در گفتگو با نشریه فرانکفورتر آلگماینه ضمن اشاره به گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ به حصول یک توافق منجر شد تصریح کرد: « پاسخ من به پیشنهاد مشابه درخصوص حل بحران هسته‌ای کره شمالی از طریق گفتگو و راه حل دیپلماتیک بی درنگ مثبت خواهد بود.»

به اعتقاد صدراعظم آلمان «مذاکرات با تهران برغم قرار گرفتن در یک روند بسیار طولانی، بر مبنای یک پروسه مهم دیپلماتیک پیش رفت که در نهایت با پایانی رضایت بخش همراه بود.»

#Germany open to Iran-style #NorthKorea talks, says #AngelaMerkelhttps://t.co/m0CjvctR98pic.twitter.com/IW4T4YUWTG

— Financial Express (@FinancialXpress) September 10, 2017

ثمره نهایی این مذاکرات توافقی بود که بین شش قدرت جهانی متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایران به امضاء رسید. به موجب این توافقنامه ایران متعهد شد در ازای لغو تدریجی تحریم های بین المللی، تضمین‌هایی قابل ارزیابی و راستی آزمایی در خصوص محدود کردن برنامه هسته ای خود به مصارف غیر نظامی ارائه کند و از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای به کلی صرف نظر کند.

آنگلا مرکل در ادامه گفتگوی خود با نشریه آلمانی افزود: «در صورتی که چنین فرایندی برای حل مناقشه هسته ای کره شمالی در پیش گرفته شود اروپا و به خصوص آلمان حاضر به مشارکت فعال در آن است.»

خانم مرکل همچنین خاطرنشان کرد در طول هفته گذشته به صورت تلفنی با روسای جمهور کشورهای فرانسه، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در خصوص بحران کره شمالی گفتگو کرده است.

صدراعظم آلمان این سخنان را یک روز پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ایراد کرده است. در این نشست که به دعوت واشنگتن برگزار می شود قرار است در خصوص اعمال تحریم های شدید تازه بر ضد کره شمالی تصمیم گیری شود که اوایل ماه جاری ششمین آزمایش موشکی خود را با موفقیت انجام داد.

برنامه تحریم‌های پیشنهادی تازه واشنگتن بر ضد کره شمالی بر روی نفت، ممنوعیت واردات منسوجات کره شمالی، توقیف دارایی‌های رهبر این کشور، بازگرداندن اتباع کره شمالی به کشورشان و دریافت اجازه بازرسی کشتی‌های مشکوک در آب‌های اطراف کره شمالی متمرکز شده است.

روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت از جمله مخالفان احتمالی این تحریم ها هستند.

صدراعظم آلمان گفته است برای فشار به کره شمالی جهت نشستن پشت میز مذاکره از اعمال مجازات‌های جدید بر ضد این کشور حمایت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: تحریم کره شمالی کارآمد نیست، مذاکره کنید

آزمایش بمب هیدروژنی در کره شمالی

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد