امید به درمان سرطان پوست: حقایقی که درباره این سرطان باید بدانیم

امید به درمان سرطان پوست: حقایقی که درباره این سرطان باید بدانیم
Copyright 
نگارش از سمیه رستمیان
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط «مرکز تحقیقات ملانوما استرالیا» که روز ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) در «مجله پزشکی نیو انگلند (The New England Journal of Medicine)» منتشر شده، با ترکیب دو دارو، راه جدیدی برای درمان ملانوما، کشنده‌ترین سرطان پوست گشوده شده است.

این تحقیقات که به صورت «آزمایش بالینی تصادفی دوسو کور» از ژانویه ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۴ در ۱۶۹ مرکز در ۲۶ کشور دنیا و بر روی ۸۷۰ بیمار صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ترکیب دو داروی «دابرافنیب» و «ترماتینیب» از خطر عود و پیشرفت سرطان در افرادی که در مرحله III این بیماری بودند، جلوگیری می‌کند.

با انجام تحقیقات بیشتر بر روی اثرات این دو دارو، امید آن می‌رود که در آینده درصد بالایی از مبتلایان به این بیماری بهبود یافته و از مرگ نجات یابند.

ملانوما چیست؟

ملانوما یکی از انواع سرطان پوست است که بر اثر اختلالات سلولی در ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولید کننده رنگدانه) ایجاد می‌شود.

این سرطان در زنان معمولا در پاها و در مردان معمولا در پشت پدید می‌آید.

علت اصلی ابتلا به این سرطان (بیش از ۹۰ درصد موارد) قرار گرفتن طولانی‌مدت و زیاد در معرض نور فرابنفش است که از نور آفتاب یا دستگاه‌های سولاریوم ساطع می‌شود.

در جهان بیش از ۳ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و سالیانه حدود ۲۵۰ هزار مورد جدید به بیماران اضافه می‌شود. هرسال نزدیک به ۵۰ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

ملانوما ۵ مرحله دارد که در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است اما درصورتیکه بیماری پیشرفت کند و به مراحل آخر برسد، درمان آن سخت‌تر و امکان مرگ مبتلایان بالاتر خواهد بود.

راه اولیه درمان ملانوما جراحی و برداشتن توده است که در صورت نیاز، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز صورت می‌گیرد.

ممانعت از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب و دستگاه‌های سولاریوم و همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در پیشگیری از این بیماری موثر است.

نیوزیلند و استرالیا بالاترین میزان ابتلا و مرگ در اثر ملانوما را در جهان دارند. عادات فرهنگی مردمان این ناحیه به فعالیت‌ در محیط سرباز مانند آفتاب‌گرفتن، رفتن به پیک‌نیک و انجام انواع ورزش‌ها از دلایل مهم ابتلا به ملانوما در این کشورها است.

همچنین به علت نازک بودن لایه ازن این ناحیه، مردم این کشورها بیشتر در معرض پرتوهای فرا بنفش قرار می‌گیرند.

برخلاف دو کشور نیوزیلند و استرالیا، مردمان بنگلادش، هند و نپال کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر به این سرطان را دارا هستند.

ایران از جمله کشورهایی است که میزان ابتلا و مرگ در اثر این سرطان در آن نسبتا پایین است و در رتبه ۱۴۴ جهانی از میان ۱۷۲ کشوری که اطلاعات آماری دراینباره موجود است، قرار دارد.

درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار آسان است، بنابراین بهتر است با دیدن هرگونه تغییر در رنگ خال‌های پوستی یا ایجاد شدن زخم در آنها فورا با پزشک مشورت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا زنان کمتر از مردان «روان‌آزار» هستند؟

ناف شما تو رفته است یا برآمده، آیا می‌دانید چرا؟

اولین تصاویر قوی‌ترین «ام آر آی» جهان از مغز انسان با دقتی ۱۰ برابر معمول ثبت شد