سازمان ملل: سرکوب روهینگیا در میانمار «پاکسازی قومی» به نظر می رسد

سازمان ملل: سرکوب روهینگیا در میانمار «پاکسازی قومی» به نظر می رسد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می گوید «عملیات امنیتی بی رحمانه» میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا نمونه ای کلاسیک از «پاکسازی قومی» به نظر می رسد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن تاکید بر «عدم توجه به اصول پایه ای حقوق بین الملل» توسط میانمار، خواستار توقف عملیات ارتش این کشورعلیه مسلمانان روهینگیا شد.

زید رعد حسین از دریافت گزارشها و تصاویر ماهواره ای خبر داد که به گفته وی سوزانده شدن روستاهای متعلق به اقلیت روهینگیا را توسط نیروهای امنیتی میانمار نشان می دهد.

او همچنین تاکید کرد که براساس اطلاعات دریافتی مسلمانان اقلیت روهینگیا قربانی اعدام هایی خارج از روند قضایی شده اند. به گفته وی تیراندازی به سوی افرادی که در حال فرار هستند از جمله اشکال این اعدام های خارج از رویه قضایی است.

بیشتر بخوانید: بحران میانمار؛ مطهری خواهان تشکیل ناتوی اسلامی شد

U.N. rights chief on Myanmar’s crackdown: “The situation seems a textbook example of ethnic cleansing” https://t.co/ALsVrzWbNW

— New York Times World (@nytimesworld) September 11, 2017

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل علاوه بر این از دریافت گزارشهایی سخن گفت که به گفته وی از مین گذاری مرز ایالت راخین با بنگلادش توسط نیروهای امنیتی میانمار حکایت دارد. به گفته زید رعد حسین مقامات میانمار از افرادی که قصد بازگشت به این کشور را دارند درخواست ارائه مدرکی دال بر تابعیت میانماری آنها می کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل پیش از این در روز ۲۴ مارس (چهارم فروردین) تحقیق «بین المللی و مستقل» در مورد سرکوب اقلیت روهینگیا در میانمار را تصویب کرده بود. با این حال دولت میانمار به کارشناسان سازمان ملل اجازه ورود به این کشور را نداد.

بنا به آخرین آمار سازمان ملل متحد خشونتها بر ضد مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار تاکنون منجر به فرار بیش از ۳۰۰ هزار نفر از میانمار به بنگلادش شده است.

بیشتر بخوانید: دالایی لاما از آنگ سان سوچی خواست برای بحران روهینگیا راه‌حلی صلح‌آمیز پیدا کند-

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دالایی لاما از آنگ سان سوچی خواست برای بحران روهینگیا راه‌حلی صلح‌آمیز پیدا کند

جایزه نوبل صلح آنگ سان سوچی پس گرفته نمی‌شود

درخواست توتو و ملاله از جامعه جهانی برای واکنش به خشونتها در میانمار